Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Svanen kampanjar för miljösmink

Publicerad: 5 maj 2009, 07:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

I dag drar miljömärkningen Svanen igång en kampanj som ska öka medvetenheten om miljömärkt kosmetika. Ett bloggupprop kombineras med annonsering i bland annat DN.


Om konsumenterna inte efterfrågar miljömärkt kosmetika kommer den heller inte att produceras. Det är Svanens utgångspunkt i kampanjen som startar i dag. För att höja frågan på dagordningen aktiveras nu utvalda bloggare inom mode och skönhet genom ett massutskick av tomma kosmetikakartonger. Bloggarna uppmanas hjälpa till att fylla kartongerna med "bra innehåll" genom att sprida information om Svanens sminkupprop.

- Det är ett uppmaning till allmänheten att skriva under sminkuppropet för att visa producenterna att det finns en efterfrågan på Svanenmärkta kosmetikaprodukter, säger Nancy Holm, pr- och kommunikationschef på Svanen.

Utöver sminkuppropet ska Svanen också annosnera med ett införande i DN och ett i branschtidningen Kosmetik. I dag hölls också seminariet "Medveten Skönhet" med trendanalytikern Cay Bond på Operaterrassen.

- Vi har haft 60 olika företag som har varit här och lyssnat. Vår förhoppning är att de tar till sig vår information och går tillbaka till kontoret och tänker till en exta gång kring de här frågorna, säger Nancy Holm.

Svanens reklambyrå är Syre Kommunikation. Pr-byrå är Paulas Byrå.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.