Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svalt intresse för Guldägget hos mediebyråerna - hittills

Publicerad: 19 Januari 2009, 09:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Av 36 inskickade bidrag till Guldäggets mediekategori kommer endast ett från en mediebyrå. Men juryordföranden Daniel Colllin, som förra året uppmanade till bojkott av tävlingen, är inte orolig. "Man är van att jobba efter deadline och den är på fredag", säger han.


Förra året uppmanade Daniel Collin sina medeibyråkollegor att bojkotta Guldägget.

- Det känns inte som om mediekategorin har samma status som de övriga kategorierna. Det är ärligt talat inte värt besväret att paketera våra case och skicka in dem. Reklamförbundet får rycka upp sig om de vill attrahera mediebyråerna. Jag tror också att fler byråer känner likadant, sa Daniel Collin till Dagens Media i februari 2008.

I år är Daniel Collin ordförande i mediekategorin.

- Jag kunde inte tacka nej. I år gör Guldägget förändringar i hur man presenterar, de uppmanar och vingar alla att skicka in filmer. Allt ska vara digital och de är inte bara bra för miljön, det tvingar oss att bli bättre på att paketera våra case. Där ligger vi efter jämfört med reklam- och mediebyråer. Jag tycker det kan vara värt att vara med i starten när man gör något nytt, säger han.

I förmiddags skickade Daniel Collin ut ett mejl till sina mediebyråkollegor, där han uppmanade dem att skicka in bidrag.

Varför tror du att intresset är så svalt bland mediebyråerna?

- Mediebyråerna har förändrats mycket under de senaste åren och det är dags att visa vad vi kan. Man är ju van att leverera på deadline och den är på fredag. Jag tror det kommer att vara kö på servern på fredag, säger han.

Av 12 nominerade bidrag 2008 kom inget från en mediebyrå.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.