Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svagt styrkebesked från Jupiter MMXI

Publicerad: 10 Januari 2002, 10:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Jupiter MMXI skickade idag ut ett pressmeddelande som berättar om en rad nya kunder som valt att arbeta med mätföretagets produkter. Exempelvis lyfts TV4 fram som ny och viktig kund. Men vid en närmare titt är Jupiter MMXIs styrkebesked svagt.


Konkurrensen mellan företagen som mäter internetsurfande är stenhård. Aktörerna slår sig för bröstet för att visa att de är bättre än sina konkurrenter. Idag lyfter Jupiter MMXI fram exempel på för dem viktiga kunder, som visar sig vara måttligt engagerade.

- Vi använder Netcheck för att kunna jämföra siffrorna med föregående år. Men Redmeasure är det system som vi har valt för trafikmätning. Visst finns vi med i Jupiter MMXIs egna listor som skickas ut, men talar vi om en siffra själva så använder vi Redmeasure, säger Johan Frisch, vd TV4 Interaktiv.

Lars Björkman, vd MMXI, vill dock lyfta fram att TV4s val av mätföretagets panelbaserade publikmätning är ett styrkebesked.

I pressmeddelandet berättar Jupiter MMXI utöver TV4s köp av trafikmätningen Netcheck även att Carat och Fastbridge ska använda företagets panelmätning under året. Vd för Fastbridge, Leif Janderhof, bekräftar detta och motiverar valet med att Jupiter MMXI kan leverera siffror från både jobb- och hemmasurfande. Men han berättar även att Fastbridge utvärderar andra mätleverantörer.

- Vi använder i huvudsak Jupiters siffror men tittar kontinuerligt på vad de andra leverantörerna kan erbjuda, säger Leif Janderhof.

Pressmeddelandet för även fram att CIA har tecknat ett avtal med Jupiter MMXI kring svensk paneldata. CIA, som också Nielsen Erating använde som skrytobjekt när de i slutet på oktober skickade ut en pressrelease liknande dagens från Jupiter MMXI, ställer sig dock frågande.

- Man får intrycket av att vi tecknat ett långt avtal med Jupiter MMXI. Vi förlänger vårt samarbete månadsvis tills Nielsen får igång sin jobbpanel, sedan ska vi använda dem, säger Sven Boström, ansvarig för CIA Media Lab.

Lars Björkman har tidigare sagt till Dagens Media att han inte vill göra som sina konkurrenter - bygga sitt företags varumärke genom att gå ut och berätta vilka kunder företaget jobbar med. Nu har han dock ändrat sig.

- Vi tyckte att det var läge att gå ut med information nu. Vi har några aktörer bland våra kunder som vi vill nämna. Det är allt, säger han.

Johan Frisch inkommer vid senare tillfälle med ett tillägg.

- Beroende på vad vi ska säga kommer vi använda oss av de siffor som är relevanta för den saken vi ska uttala oss om vid det specifika tillfället. Och där har vi i dagsläget tre system att använda oss av siffror från, säger Johan Frisch.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.