Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Svag start på annonsåret

Publicerad: 15 Mars 2001, 09:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Investeringarna via mediebyråerna backar med åtta procent i februari. Tv, som i januari ökade med nio procent jämfört med föregående år, backar i februari med nära fyra procent. Ackumulerat minskar medieinvesteringarna med 1,5 procent, allt enligt Mediebyråernas Mediebarometer.


Utomhus, som i januari backade med 23 procent, fortsätter att tappa

investeringar i februari. Med minus 27 procent i investeringar via

mediebyråerna landar utomhus på 35 miljoner kronor.

Alla dagspressmedier tappar, lokalpressen mest med drygt 14 procent.

Storstadspressen tappar nära nio procent och kvällspressen drygt sju.

Populärpress, internet, radio och bio är de enda medier som ökar i

medieinvesteringar under februari. Populärpressen ligger fortfarande bra till

hos mediebyråerna och ökar i medieinvesteringar med 10 procent.

Totalt minskade investeringarna från mediebyråerna med drygt 56 miljoner

kronor, 8,2 procent, till 692 miljoner kronor.

Tendensen de första två månaderna av året är avvaktande. Ackumulerat hittills i

år har medieinvesteringarna minskat med 1,5 procent jämfört med föregående år.

Utomhus och lokalpress tappar mest ackumulerat av de stora medierna med 25

respektive 7 procent. Tv visar en svag ökning på knappt tre procent ackumulerat

i år jämfört med förra året.

Tia Jumbe

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i februari 2001 i miljoner

kronor, med den procentuella jämförelsen med februari 2000 inom parentes:

TV: 228 (-3,8)

Storstadspress: 140 (-8,9)

Lokalpress: 67 (-14)

Utomhus: 35 (-27)

Fackpress: 48 (-3,5)

Kvällspress: 22 (-7,3)

Populärpress: 29 (10)

Radio: 18 (2,5)

Internet: 16 (14)

Bio: 4 (198)

Totalt: 635 (-8,2)

Källa: Mediebyråernas Mediebarometer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.