Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Surftidning, linsbutik och fondjour på Berghsutställning

Publicerad: 22 Maj 2008, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Två timmar innan deadline för Berghselevernas slututställning tar Dagens Media pulsen på de stressade eleverna och frågar om inspiration, favoritbyråer och drömjobb.


I år är temat för Berghs slututställning "Berghs Department Store" och innehåller 24 designprojekt, fem interaktiva projekt och 13 kommunikationsprojekt. Uppdragsgivarna är bland andra Arlanda Stad, ICA Banken, Innocent, Kommunal, PUB, Ragn-Sells,SBS Radio, Swedbank, Synsam och Södertälje Kommun.

Två timmar kvar till deadline. Det vibrerar av förväntan, stress och febril aktivitet i Berghs lokaler. Det luktar lim, det är färgfläckar på golvet och flera montrar är inte ens ihopsatta än.

Mattias Johansson projekt består av stora sjalar med grafiska tryck inspirerade av klubbljus som laser och stroboskop. Han känner sig redo för arbetsmarknaden och är inte särskilt orolig för framtiden. - Drömjobbet är att få arbeta med konceptutvecklig och kampanjer.

Den grafiska formgivaren Tobias Andersson har gjort en projektet "Invisible Words Colourful Thinking" som är en bok om text utan ett enda ord. Istället för bokstäver har han gjort en helt visuell bok med grafiska mönster. - Jag hade läs- och skrivsvårigheter när jag var liten och det här är mitt sätt att visa hur det kunde kännas, säger Tobias Andersson. Drömjobbet är på byrån Happy F&B.

Projektgruppen har gjort säljkampanjen "Devoted to christmas" för varuhuset Pub. Kampanjen är tänkt att gå i print, på skyltar, hemsida, event, gerilla m.m. På bilden: Camilla Ödmo (art director), Carina Fabregat (projektledare / PR-ansvarig), Jacob Kuylenstierna (planner), Joakim Hedblad (art director).

Projektgruppens uppgift har varit att öka medvetenheten om Swedbanks fonder. Idén bygger på att ha en telefonjour med fondexperter i ett av Swedbanks skyltfönster som vem som helst kan använda sig av. Dessutom ska fondexperter placeras ut på stadsbussar. Gruppen består av: Karolina Smedberg (produktionsledare), Sandra Ekegren (planner), Petra Albrektsson (art director), Joakim Labraaten (copywriting), och Hilda Carlsson (strategisk projektledare och PR-ansvarig).

Synsam har haft problem med sin nätbaserade linsbutik. Gruppens lösning är projektet "Ta hand om dina ögon" som visar på Synsams unicitet i att kräva ögonkontroller. "Utmaningen har legat i att få ihop linser och mode eftersom Synsam på glasögonsidan är marknadsledande inom den nischen", säger Catharina Steenstrup strategisk projektledare.

Tobias Ivarsson ville göra en tidning om skidsport men upptäckte att marknaden var mättad. Iställt blev det en surftidning som redan går runt ekonomiskt och har sålt slut i Gävle. "Nu vill jag fortsätta arbeta som AD och driva min tidning. Det har gått över förväntan."

Robin Dafsnäs bok "10 grafiska profiler inom svenskt mode" innehåller intervjuer med tio svenska formgivare som bland annat gjort dödskallen åt Cheap Monday och den mekaniska fågeln åt Nakkna.

Ola Eriksson

Linda Cederberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.