Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sur Felix Herngren ska locka svenskar till Köpenhamn

Publicerad: 17 April 2007, 07:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Köpenhamns turistorganisation Wonderful Copenhagen tar reklambyrån Rethink och Felix Herngren till hjälp för att få fler svenskar att resa till Köpenhamn. Snart drar en radiokampanj igång med Felix Herngren som irriterad svensk familjefar som till varje pris vill undvika att resa till Köpenhamn.


Kampanjen har tagits fram av Rethink och produktionsbolaget FLX. Ad och copy är Martin Kann. Felix Herngren har regisserat radiospottarna.

- Syftet med kampanjen är att locka svenskar till Köpenhamn och få dem att stanna så länge som möjligt. Tidigare har Wonderful Copenhagen haft mer traditionella kampanjer, men nu tar organisationen ett annorlunda grepp med humor och självironi som pekar på skillnaderna mellan Sverige och Danmark, säger Martin Kann.

Tre radiospottar har tagits fram hittills, bland annat för Köpenhamns Zoo. Budskapet är "Åk till ett irriterande trevligt Köpenhamn" och inriktas mot södra Sverige. Radioreklamen ska gå i Mix Megapol, Rix FM, The Voice och Hit FM Gold mellan den 30 april och den 11 juni, och återupptas inför julhandeln i november.

Vilken är målgruppen?

- I första hand barnfamiljer, men även alla andra som kan vara intresserade av att spendera en långhelg i Köpenhamn, säger Martin Kann.

I ett första skede körs kampanjen endast i radio, men diskussioner pågår om att även göra tv-reklam.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.