Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sund Kommunikation ökar byråintäkten med 60 procent

Publicerad: 24 April 2007, 05:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Trots en kraftigt ökad byråintäkt blir vinsten bara 2 miljoner kronor för Sund Kommunikation. Det är lägre än föregående år och inte i nivå med företagets förväntningar.


Sund Kommunikations byråintäkt för 2006 hamnar på 33 miljoner kronor, en ökning med 60 procent från föregående år. Omsättningen blev knappt 37 miljoner kronor men vinsten blev bara 2 miljoner vilket är lägre än bolagets mål med en vinstmarginal på 15 procent. 2005 blev vinsten 3,3 miljoner kronor före bonusutbetalningar. För 2006 blir det inga bonusar i företaget.

- Vi är inte nöjda med resultatet för 2006. Skälen till att vi inte når upp till vinstmålet är att det kostar att expandera så kraftigt som vi gjort. Under första kvartalet 2006 hade vi också så extremet mycket att göra att vi inte riktigt orkade med vår egna försäljning, säger Sund Kommunikations vd Carl-Johan Wachtmeister.

Han anser ändå att den kraftiga expansionen är rätt väg att gå. Under 2006 anställde bolaget 12 nya personer och personalstyrkan är idag 40 personer. En av anledningarna till den kraftiga expansionen är att företaget nyligen fick Saab Automobiles globala pr-konto.

- Nu när vi växt till oss blir vi också inbjudna till pitcher på ett helt annat sätt än förut. Nu har vi en kostym som gör att vi kan hantera större konton, säger Carl-Johan Wachtmeister.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.