Gå direkt till textinnehållet

Styleby sjunker – Jonna Bergh kritisk till Orvesto

Jonna Bergh grundade modetidningen Styleby 2011 tillsammans med Elin Kling.

Stylebys chefredaktör tar lätt på den senaste nedgången i Orvesto och förklarar i ett mejl till Dagens Media varför hon inte är något fan av mätmetoden.

Styleby minskade räckvidden med över 25 procent i senaste Orvesto Konsument

Därmed fortsätter tappet för modetidning – som nu når under 30 000 läsare. 

Chefredaktören och tidningens grundare Jonna Bergh tar dock lätt på Orvestosiffrorna och skriver i ett mejl till Dagens Media att hon inte är något fan av Orvesto och varken firar uppgång eller sörjer nedgång. 

"För Stylebys målgrupp är mätinstrumentet trubbigt och jag kan inte lägga så mycket vikt vid det. Det är svårt att se att de läsare som Styleby riktar sig till – extremt modeintresserade kvinnor i Skandinavien som konsumerar mycket och vet att deras åsikter är väldigt värdefulla – lägger tid på att dela med sig av dem genom att tidskrävande fylla i ett jättedokument i princip gratis, eller ja, för ersättning i form av lotter", skriver hon till Dagens Media. 

Hon räknar med att Styleby kommer att ha samma utgivningstakt under 2019 – och berättar att Louis Vuitton ökar sin annonsering i titeln 

För Jonna Bergh kan det dock bli en hektisk vår:

"Utmaningen för mig är att arbeta med Damernas Värld och Styleby parallellt, det är ju nytt sen årsskiftet. Men det ska lösa sig som allt annat."

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-02-11 11.02

Dela artikeln: