Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stureplansgruppen polisanmält efter pr-aktivitet

Publicerad: 18 April 2008, 11:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Stureplansgruppen laddar upp inför sommarens högsäsong på Gotland med att bygga fiktiva brottsplatser för att locka åt sig "Sveriges skönaste säsongare", som kan tänkas vilja jobba på Tott hotell. Polisen är inte speciellt road över gerillakampanjen.


Stureplansgruppen söker medarbetare till sitt hotell Tott inför sommaren, då tusentals stockholmare och övriga fastlandsbor invaderar ön med båt och flyg.

Istället för vanliga platsannonser har nöjeskoncernen valt att bygga upp fiktiva brottsplatser på ön, försedda med blåvita band som liknar de som traditionellt används av polisen vid avspärrningar. Detta för att locka nyfikna förbipasserande.

På ett ställe hade man spärrat av en plats vid ett elskåp. På skåpet satt en affisch, där man efterlyser "Gotlands bästa diskare". Stureplansgruppen utlovar 1.000 kronor att spendera på anläggningens restaurang och spa till den som tipsar om rätt person.

Ingen skrattar dock på polishuset.

- Man ger sken av att det är en myndighet som genomfört någon form av tvångsåtgärd. Det kan jämföras med att ta på sig en polisuniform och dirigera trafiken säger polisinspektör Roger Björkander till Gotlands Allehanda.

Dessutom har en polisanmälan gjorts, om "föregivande av allmän ställning".

Stephanie af Klercker, marknadschef på Stureplansgruppen, tar kritiken med ro.

- Just den här kampanjen är avslutad, men det kanske blir fler i framtiden, säger hon till Dagens Media.

Ni har polisanmälts, hur ser du på det?

- Vi har inte tagit emot någon anmälan, men jag läste i tidningen att det kommit in en. Det är en gerillakampanj och själva grejen med gerillamarknadsföring är att det ska vara ett lite annorlunda grepp än traditionell.

Har ni fått någon respons?

- Ja, det är många som hört av sig och varit intresserade av jobben.

Har ni använt någon byrå?

- Nej, det här har vi gjort själva.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.