Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stureplan fortsätter blöda

Publicerad: 26 Augusti 2008, 09:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Bratsajten Stureplan.se fortsätter att kosta miljonbelopp för ägarna. Perioden juli 2006 till december 2007 gick bolaget Webzine Stureplan back med 3,7 miljoner kronor. "Vi dras med gamla kostnader", säger vd Christian Remröd.


Stureplan.se lever på att lägga upp bilder från olika fester och klubbar runt Stureplan i Stockholm. Dessutom har sajten en rad profilerade bloggare. Tanken är att marknadsföra ägarbolagets Stureplansgruppens olika krogar.

Tidigare gav man även ut ett magasin, som lagts på is. Både sajten och tidningen gjorde miljonförluster år 2006 och moderbolaget fick pumpa in koncernbidrag.

Det senaste bokslutet är knappast någon roligare läsning. Under perioden juli 2006 till december 2007 redovisar Webzine Stureplan AB en förlust på 3,7 miljoner kronor. Nettoomsättningen landade på 4,5 miljoner kronor.

- Vi dras med gamla släpande kostnader, som tidningssatsningen. Jag kom in i slutet av den här perioden som bokslutet omfattar. Sedan dess har det sett ljust ut och vi har ökat omsättningen, säger Stureplan.ses vd Christian Remröd.

När visar ni svarta siffror?

- Vår ambition är att göra ett vinstresultat i år. Som sagt, det är gamla kostnader.

Så Stureplan.se kostar inte mer än det smakar?

- Nej. Det har varit ett dyrt projekt. Men vi skulle inte driva vidare verksamheten om vi inte trodde på den. Och jag skulle inte ha hoppat på det om jag inte trodde på det.

I bokslutet skriver styrelsen att bolagets "synliga egna kapital är förbrukat". Hur finanisieras den fortsatta verksamheten?

- Vi ligger på en bra försäljning i dagsläget. Hur det sett ut tidigare vill inte jag uttala mig om. Som det ser ut nu lever vi på de pengar vi tjänar in.

Christian Remröd tillträdde som vd för Stureplan i slutet av 2007. Tidigare var han säljchef på samma företag samt Playahead. Stureplan.se har cirka 100.000 unika besökare i veckan.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.