Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Studentmedia blir mediepartner till Idol

Publicerad: 28 April 2008, 03:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Studentmedia, som ger ut tidningarna Piraja och Studentmagasinet, blir mediepartner till Idol och åker ut på turné med programmet i höst. Samtidigt ökar bolaget utgivningen av sina tidningar och ger sig in på jobbsökarmarknaden. "Det kommer att hända lika mycket till i år som det redan har gjort", säger bolagets vd Svante Randlert.


Idolsamarbetet innebär att Studentmedias tidning Piraja, som riktar sig till gymnasieungdomar, under hösten kommer att innehålla rejält med Idolmaterial. De medverkande artisterna i Idol ska även medverka på turnén Piraja VIP med Idol 2008 som ska äga rum i november och december på minst fyra orter.

- Vi har ett officiellt mediepartnerskap med Idol och kommer att synas i nästan alla sammanhang utom i själva tv-programmet. Vår målgrupp 15-25 år är samma som Idols målgrupp, säger Svante Randlert.

Studentmedia fick under förra året Mats Qviberg som ny styrelseordförande och sedan 1 december 2007 är Svante Randlert vd för bolaget som enligt honom nu har över 20 varumärken.

- Sedan slutet av förra året har vi i ledningsgruppen arbetat med att integrera våra fem affärsområden, undersökningar, print, webb, mobilt och våra egna event. Vi är bland annat partner med flera ungdomsevenemang som Hultsfred och Way out west och satsar hårt på redaktionellt innehåll med till exempel en exklusiv intervju med Madonna och första intervjun med Thomas Rusiak på tre år i nästa nummer av Piraja.

I år ska utgivningen av Piraja och Studentmagasinet ökas från fem till sex nummer per år för respektive tidning. Studentmedia har också gett sig in på arbetssöksmarknaden genom Piraja Karriär där företag genom videoannonser utannonserar extra- och sommarjobb till gymnasiestudenter. Ansökningarna ska även de skickas in i videoform.

- Vårt nästa fokus blir mobilen där det finns mycket att göra. Det här är ett bra steg på vägen. Genom videoannonserna får företagen också möjlighet att presentera sig på ett sätt som inte är möjligt genom en printannons på en kvartsida i någon tidning.

Undersökningsverksamheten, som enligt Svante Randlert är grunden i alla varumärken som Studentmedia lanserar, ska också utökas.

- Jag vill inte säga så mycket mer om det just nu, men vi ser stort utrymme för att bryta ner målgruppen 15-25 ordentligt. Det är stor skillnad mellan en 21-årig universitetsstudent och en 19-årig gymnasiestudent.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.