Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Studenter sågar SMS-reklam

Publicerad: 2 Januari 2002, 09:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Reklam via SMS uppskattas inte av landets studenter, men medlemsmejl är en omtyckt reklamkanal. Det framgår av undersökningen The Mobile Generation Report som undersökningsföretaget Ungdomsbarometern gjort.


- Det man generellt sett kan säga är att studenterna är väldigt väl bevandrade inom digitala medier, säger undersökningens projektledare Johan Lagerkrantz.

I undersökningen har respondenterna på en femgradig skala betygsatt medlemsmejl, nyhetsbrev, internetreklam och SMS-reklam som reklamkanaler. Frågan lyder "Vad är din inställning till följande reklamkanal?". Överlägset högst betyg får medlemsmejl, som nästan tre av fyra respondenter ger högsta betyg.

- Man ser att den reklam som studenterna själva söker upp är populärast och medlemsmejl är ett typiskt exempel på en reklamkanal som följer på ett aktivt val, säger Johan Lagerkrantz.

Övriga reklamkanaler värderas dock betydligt lägre, med internetreklam på andra plats och nyhetsbrev på tredje plats. Minst populär är SMS-reklam, som närmare hälften av respondenterna ger lägsta betyg.

En stor andel av studenterna, tre av tio, uppger också att de kommer att använda 3G-tjänster mycket. De vanligaste typerna av 3G-tjänster som studenterna tror att de kommer använda är banktjänster, musik/radio och vanlig webb.

Frågor som rör studenternas surfvanor visar att de vanligaste användningsområdena för internet är e-post (98 procent), informationssökning (89 procent), banktjänster (78 procent), nyheter (77) och ICQ (55 procent). Nättidningar besöks relativt ofta av de tillfrågade; 43 procent uppger att de besöker nättidningar varje dag, och ytterligare 29 procent läser tidningar flera gånger i veckan.

Undersökningen baseras på 2314 fullständiga enkäter med slumpmässigt utvalda studenter i åldrarna 19-25 år spridda på landets högskolor och universitet.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.