Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Strömblad om Punkt SE: Det måste säljas mer annonser

Publicerad: 15 Februari 2008, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Punkt SE kostade Aftonbladet och Schibsted 51 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2007. Tidningens läsarökning har inte gett förväntad effekt på annonsförsäljningen. "Vi satsar på Punkt SE nu och gör allt vi kan för att den ska lyckas", säger Schibsteds Sverigechef Gunnar Strömblad.


Aftonbladets gratistidning Punkt SE fortsätter att blöda. Fjärde kvartalet 2007 belastade tidningen Aftonbladets resultat med 51 miljoner kronor.

Det kan jämföras med -56, -51 och -41 miljoner kronor för de tre tidigare kvartalen 2007.

Punkt SE har under året stadigt ökat läsandet, men Schibsted konstaterar att det hittills inte har gett förväntad effekt på försäljningen.

Vad måste ni göra med Punkt SE för att tidningen ska förbättra sitt resultat?

- Punkt SE har en tajt och slimmad organisation, så det handlar inte om kostnadsbesparingar. Det handlar om att sälja mer annonser, säger Gunnar Strömblad.

Läsarsiffrorna för oktober-december 2007 redovisades av Orvesto i slutet av januari i år. Punkt SE ökade mest av alla dagstidningar, och når nu 619.000 läsare.

- Det är först nu egentligen som vi har en riktigt stark bas att sälja från. Tidningen är etablerad, vi har en tydlig läsekrets och kan också visa över tid goda räckviddstal.

Hur stort är tålamodet med Punkt SE från Schibsteds sida?

- Vi kan inte gradera tålamod på det sättet. Vi satsar på Punkt SE nu och gör allt vi kan för att den ska lyckas.

När är det rimligt att tro att Punkt SE skulle kunna bli en lönsam tidning?

- Vi går inte ut med några sådana prognoser.

Aftonbladet ökade vinsten under det fjärde kvartalet från 49 till 73 miljoner kronor. Omsättningen ökade från 689 till 826 miljoner kronor.

Sett till helåret 2007 backade dock Aftonbladets rörelseresultat från 316 till 113 miljoner konor. Där ingår avvecklingskostnader för TV7 på 98 miljoner kronor.

- Vi har två projekt (TV7 och Punkt SE) som har gått mindre bra och som alla känner väl till. Samtidigt finns det mycket som är positivt, säger Gunnar Strömblad, och fortsätter:

- Men det är klart, det man kämpar med är upplageutvecklingen. Det är en strukturell förändring på marknaden som bägge kvällstidningarna sliter med.

Gunnar Strömblad gläds i stället åt att SvD-koncernens rörelseresultat ökade från 34 till 49 miljoner kronor under 2007.

- Svenska Dagbladet har levererat det bästa resultatet någonsin. Papperstidningen döms ständigt ut, men Svenska Dagbladet är ett undantag som har en väldigt positiv utveckling både upplagemässigt och ekonomiskt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.