Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stress i mediebranschen ska granskas

Publicerad: 3 September 2015, 07:26
Uppdaterad: 19 April 2016, 09:08

Arbetsmiljöverket vill få branschen att sätta fokus på frågor kring ohälsosam stress.


Nu startar Arbetsmiljöverket och 30 europeiska länder den EU-initierade informationskampanjen "Friska arbetsplatser förebygger stress".

I mitten av oktober kommer runt 2000 inspektioner att genomföras med fokus på hur arbetsgivaren hanterar ohälsosam stress på jobbet. Bland annat kommunikations- och informationbranschen ska granskas.

Britt-Marie Henriksson, projektledare för kampanjen på Arbetsmiljöverket, berättar för Dagens Media att det i undersökningar visat sig vara en branschgrupp där ohälsosam stress är en påtaglig risk.

– Därför finns verkligen skäl att titta på hur man jobbar förebyggande kring stress på de här arbetsplatserna, så att människor inte hamnar i ohälsa. Det är viktigt att vi sätter fokus på de här frågorna, säger Britt-Marie Henriksson.

I en arbetsmiljöundersökning som genomfördes 2013 uppgav 58 procent av de tillfrågade inom kommunikations- och informationsbranschen att de har alldeles för mycket att göra, vilket resulterade i en andra plats på listan, direkt under de som jobbar inom skolan.

Dessutom uppgav 44 procent att de varje vecka måste dra in på lunchen, jobba över eller ta med jobbet hem.

– Efter förra årets granskning var det sex av tio branscher som fick krav på förbättrade åtgärder från oss, därför vet vi att det handlar om problem där det är viktigt att vi kommer in i tid med massiva informationsinsatser, säger Britt-Marie Henriksson och berättar att Arbetsmiljöverket förutom inspektionerna kommer skicka ut cirka 24 000 informationsbrev till arbetsplatser.

I nuläget är cirka 3700 arbetsplatser i mediebranschen aktuella för granskning.

LÄS OCKSÅ:

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.