Streamingkriget: "Köparnas marknad"

Mipcom arrangerades nyligen i Cannes.

Foto: Ninna Bengtsson

Medielandskapet har förändrats dramatiskt med streamingjättarnas intåg. För tv-branschen väntar stora omställningar och en lösning stavas mer samarbete.

Den digitala utvecklingen har gått rekordsnabbt och fortfarande famlar många bolag och tv-kanaler för att hitta balansen. Ingen vet riktigt var det kommer att sluta.

Ett nyckelord som nämns för att klara konkurrensen är samarbete: både mellan rivaliserande tv-kanaler och mellan traditionella bolag och streamingbolagen. 

Brittiska BBC producerar exempelvis en miniserie i tre delar om Dracula i samarbete med Netflix. I Norden har public service-bolagen en lång tradition av samarbete och till SVT:s succéserie "Vår tid är nu" var Viaplay medproducent.

– Vi ser en ny dynamik inom underhållningsindustrin. Den goda nyheten är att fler tittare ser på fler program under längre tid och på fler plattformar än man någonsin gjort tidigare. Men den stora frågan är hur bolagen genom samarbete eller konkurrens ska kunna hitta rätt innehåll för rätt målgrupp, säger Jerome Delhaye, på Mipcom-arrangören Reedmidem.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 43.

Ninna Bengtsson,
frilans

Publicerad 2018-10-26 12.14Uppdaterad 2018-10-26 12.14

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: