Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Straylight lanserar index för Living the brand

Publicerad: 27 Augusti 2008, 10:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Lever dina anställda som varumärket lär? Den frågan anser sig varumärkesbyrån Straylight kunna besvara med hjälp av en egenutvecklad metod som tar fram ett index över hur de anställda skapar det varumärke reklambyrån och marknadschefen försöker bygga. Undersökningen visar bland annat att reklambyråerna gör reklam som de anställda inte känner igen sig i.


Med LBI-index hoppas Straylight få till en undersökning med samma status som Nöjdkund- index eller Nöjdmedarbetar-index.

- Vi sitter på något som är riktigt intressant. Den här analysen blir alla företag vi pratar med intresserade av, säger Magnus Ernestam på Straylight.

Undersökningen genomförs av Straylight med hjälp av undersökningsföretaget Quicksearch. Via webbintervjuer ringas tre indexområden in: hur väl de anställda förstår varumärket, vilket engagemang de känner för varumärket och i vilken uträckning de lever efter varumärket.

Hittills har Straylight och Quicksearch genomfört en pilotstudie med nio företag via 1.100 intervjuer. Hittills ligger index på 67 av 100.

- Det är stora skillnader mellan bolag. Anställda känner för sina varumärken men tycker inte att företagen agerar i enlighet med varumärket. Företagen har olika typer av varumärkesproblem. Ibland handlar det om kunskap, ibland om engagemang i bland om hur de agerar.

Även reklambyrån kan ställa till det.

- Det finns exempel på anställda som inte förstår reklamen. Det beror på att reklambyrån har vet mer om vad varumärket står för än de anställda, säger Clas Lilliecreutz på Straylight.

Han anser att det är viktigt att de anställda har koll på varumärket.

- Om företagen tror att varumärket är viktigt, vill det till att organisationen fattar vad varumärket är och står för. Och inte nog med det. De ska också vara intresserade av det. Det gäller också på den privata middagen. Då ska de kunna dra varumärket på 30 sekunder, säger Clas Lilliecreutz

Företag som vill ta fram ett LBI-index får slanta upp en del. Ett index kostar från 300.000 kronor. Då ingår även analys och workshop.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.