Stort tittartapp för TV4

2002-03-27 08:39  

TV3 och framförallt TV4 tappar tittare under årets första elva veckor. Kanalerna snålar sig fram i en lågkonjunktur medan Kanal 5 vinner tittare med program som Big Brother och Temptation Island.

Jämfört med samma period år 2001 har TV4 tappat 15 procent av tittandet (genomsnittligt tittande per dygn, 15-44 år, enligt MMS). TV3 har tappar 5,6 procent medan Kanal 5 ökar med hela 35 procent. ZTV ökar med 6,9 procent.

- Kanal 5 har haft bra program. TV3s baren kunde inte alls bjuda emot Big Brother. Därmed fick Kanal 5 ett bra flöde in med tittare som de också lycklades behålla senare under kvällen, säger Johnnie Åkerström, tv-rådgivare på Audumbla Bizkit.

Tittarflytten innebär även att medieköparnas pengar byter adress.

- Krasst innebär det att medieköparna styr över mer pengar till Kanal 5. De vill åt de unga attraktiva tittarna. Medieköparna vill också köpa fler specifika program hos Kanal 5 än tidigare, exempelvis Popstars och lördagsfilmerna är populära.

TV4s tittarras är ett allmänt diskussionsämne i branschen och det hörs ofta teorier om att kanalen ligger lågt med programsatsningarna när efterfrågan på reklamtid har minskat. Dessutom har ingen velat ta på sig spenderbrallorna när SVT har storsatsat på OS och Melodifestivalen.

- Jag tror att det ligger lite sanning i det. Samtidigt tror jag TV3 hade hoppats på att vara starkare med program som Fear Factor. Nu kommer kanalerna att vilja ta position inför hösten, säger Johnnie Åkerström.

Marie Nilsson, vd för tv-analysföretaget Mediavision, tycker inte det är helt fel för en tv-kanal att låta tittandet minska när efterfrågan på reklam går ner.



- Det är inte säkert att det är fel för en kanal att ligga lågt under en konjunktursvacka. När efterfrågan på reklam ökar kan det vara klokt att ha resurser kvar att satsa på starka program.

Det behöver heller inte vara fel av Kanal 5 att investera i program när de andra snålar, enligt Marie Nilsson.

- De kan var klokt att satsa i en lågkonjunktur. Kanalen får mer för pengarna. Å andra sidan är tittarnas lojalitet ytterst begränsad. När programmet inte sänds längre, byter de kanal.

Finns det en risk att Kanal 5 säljer för mycket utrymme nu så att de får svårt att levererar kontakter om de får lägre tittarsiffror till hösten?

- Betecknande för den här konjunktursvackan är att fler affärer har gjorts ad hoc i stället för på årsavtal. Då minskar risken att kanalerna hamnar i en lagersituation.



Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt