Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stort manfall på Clockwork

Publicerad: 18 Augusti 1999, 05:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Clockwork tappar kuggar. Under det senaste året har tjugo anställda lämnat Internet-företaget. Flera före detta anställda vittnar om bristande ledarskap. I den nya strukturen höll inte alla måttet, anser ledningen.


Under det senaste året har Internet-företaget Clockwork upplevt en stark

omvälvning. Från litet webbföretag till internationell koncern. Sådant sliter

på organisationen. Det visar inte minst i alla avhopp från företaget. Några av

de tjugo som lämnat företaget har tagit tjänstledigt för att kompetensutveckla

sig, medan andra har sökt mer givande uppgifter på annat håll.

Så sent som i juli köpte Clockwork tre nya företag, tillsammans med Optosof som

man gick samman med i mars i år. Tidigare har Clockwork köpt delar av

Scandinavia Online. Totalt arbetar nu cirka 150 personer i koncernen.

Men redan för ett år sedan började avhoppen från Clockwork.

Bristande styrning och tvivelaktig personalpolitik vittnar före detta anställda

om. Bland annat har en engagerande teambildare saknats i företaget.

- Förmånerna har också varit snålt tilltagna, allt medan ledningen varit

generös mot sig själv. Sådant sticker i ögonen, säger en tidigare

Clockwork-anställd.

Clockwork har också utvecklats från ett litet entreprenörsföretag till en

större och trögare organisation. Det har inte passat alla. Några har därför

sökt sig bort, till mindre och mer kreativa miljöer.

- Clockwork har genomgått en långtgående omstrukturering, men alla som slutat

har gjort det av fri vilja, säger Clockworks VD, Magdalena Bonde.

När företaget höjde sina ambitioner, höjdes också kraven på personalen. Kvar

finns ingen plats för generalister, utan numera är det specialistkompetens som

krävs. Det ledde till att alla helt enkelt inte höll måttet, enligt Magdalena

Bonde.

- Det är tråkigt, men nödvändigt.

Hon håller också med om att personalpolitiken tidigare har varit eftersatt,

liksom den är i många mindre IT-bolag. Företagen fokuserar allt för mycket på

att få affärerna i hamn, och glömmer bort att personalen är den viktigaste

resursen.

För att komma till rätta med problemen anställde Clockwork i januari en

personalchef.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.