Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Storstädning väntar Telias kommunikationsstab

Publicerad: 26 Augusti 2008, 06:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Under ledning av den nytillträdda kommunikationsdirektören Cecilia Edström, håller telekomjätten TeliaSonera på att omorganisera kommunikationsstaben. Förändringsarbetet är delvis en följd av att TeliaSonera bantar personalstyrkan med 2.000 personer i Norden.


- Vi måste hela tiden se över verksamheten och vi har ett pågående sparprogram. Alla funktioner inom koncernen måste titta på detta.

Kommunikationsfunktionen består av ett 90-tal medarbetare. Inom en månad får de besked om hur den nya organisationen ska se ut och hur den ska bemannas. Cecilia Edström vill inte uppge hur många som kan förlora jobben på kommunikationsstaben,

- Jag vill inte gå in på det. Jag bemannar med den kompetens som behövs.

Cecilia Edström kan inte sia om hur sparprogrammet påverkar TeliaSoneras investeringar i marknadsföring eller om det kan bli aktuellt med byten av byråer.

- Det får de olika affärsområdena avgöra. Det finns inget enhetligt övergripande ansvar för marknadsföringsinvesteringarna , men vi utvärderar regelbundet våra PR-byråer och markandsföringsinsatser ut ett varumärkesperspektiv.

Cecilia Edström är ansvarig för TeliaSoneras varumärkesstrategier.

- Det jag brinner för är den nära kopplingen mellan affärsstrategin och varumärkesstrategein, säger hon.

TeliaSonera är en av Sveriges största annonsörer och köpte medier för 386 miljoner kronor brutto under det senaste halvåret, enligt Sifo Reklammätningar. Cecilia Edström värvades över från Scania till TeliaSonera i februari.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.