Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Storslam för OMD i Gunn Report

Publicerad: 10 April 2008, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

OMD är världens bästa mediebyrå. I alla fall enligt Gunn Report for media, en ranking som byrån toppar för fjärde året i rad. Samtidigt utnämns Nike till bästa kund.


Gunn report for media rankar byråerna efter hur prisade de blivit i internationella tävlingar i kategorin kreativa medialösningar. Omnicom-byrån OMD toppar listan för fjärde året i rad, med dubbelt så många poäng som tvåan, WPP's Mindshare.

Starcom, som nyligen fick fyra av nio nomineringar till Stockholm Media Week, rasade från andra plats till femte. Bronset gick till OMDs systerbyrå BBDO, mycket tack vare kampanjen Barrio Bonito, signerad dess argentinska byrå.

Bland nätverken stod Omnicom som segrare. WPP's Group M tog hem silvret, tätt följt av Interpublic och Aegis.

Nike kammande hem 18 priser vid internationella festivaler förra året. Det räckte för att toppa listan över bästa annonsörer. McDonald's, den mest belönade annonsören i Guldägget 2008, kom trea, bara slagen av Coca-Cola.

I landskampen vann USA, strax före Storbritannien. Trea och fyra blev Tyskland respektive Spanien.

Daryl Simm är chef för Omnicom Media Group Worldwide.

- Det är en fantastisk hyllning till all vår personal runt om i världen - på OMD och genom hela OMG - och till deras skicklighet, önskan och målmedvetenhet att skapa framstående idéer som levererar resultat för våra kunder, säger han till Brand Republic.

Bästa byrå1. OMD 2. MindShare 3. BBDO 4. Universal McCann 5. Starcom MediaVest 6. Carat 6. MediaCom

Bästa annonsör1. Nike 2. Coca-Cola 3. McDonald's 4. Adidas 5. Axe 5. Nissan 5

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.