Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Storslam för Forsman & Bodenfors i 100-wattaren

Publicerad: 6 November 2008, 20:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Forsman & Bodenfors fick ta emot flest priser när 100-wattaren delades ut i Stockholms Stadshus.


Forsman & Bodenfors vann 100-wattaren i kategorin Konsumentreklam för AMF Pensions kampanj Se dig själv som 70-åring. Juryns motivering löd: "Att intressera en ung målgrupp för en lågengagemangsprodukt, och dessutom i mördande konkurrens, det är en rejäl utmaning. Men med lika delar målgruppsinsikt, innovation, integration och konsekvent varumärkesbyggande så kan man lyckas. Genom att leverera rynkor och gråa hår i rekordfart genom mobilen får man 322 000 personer att interagera med företaget. Av bara farten slår man alla kommunikations- och försäljningsmål med hästlängder. Så ska det se ut om man vill se sig själv som 100-wattare".

100-wattaren i kategorin Producentreklam gick till Storåkers McCann för kampanjen Enkla firman för SEB med motiveringen: "Årets vinnare av 100W i producentklassen har som första aktör i sin bransch lyckats hitta en helt ny marknad och identifierat en ny målgrupp. Med en relevant och väl genomarbetad kampanj, kryddat med humor har man letat sig in i målgruppen och det har gett stor effekt! Med kampanjen Enkla firman lyckades SEB på bara ett par månader gå från att vara en bank för de riktigt stora företagen till att vara en bank även för alla småföretag".

Lowe Brindfors tog hem 100-wattaren i kategorin Internationell reklam med motiveringen: "Med ett fantasifullt svar på en evig fråga i alla hem har man skapat en effektfull, kreativ och konsekvent integrerad kampanj. Kampanjens film driver budskapet poetiskt och det aktiva intresset fångas sedan upp av en konsumentpedagogisk annonsserie i press och digitala medier. Kampanjupplägg och mediaplanering resulterade i avsevärt överträffade målsättningar för igenkänning och likeability för varumärket på en komplex och svårflörtad internationell marknad. Med denna kampanj visar man också att branschen i fråga med framgång kan lämna den klassiska produktbildsannonsen och ta steget ut och möta konsumentens outtalade behov och besvara frågan: Var tog den andra strumpan vägen? Årets 100-wattare i den internationella kategorin går till Electrolux för Missing Socks".

I kategorin Samhällsreklam gick 100-wattaren till Saatchi & Saatchi och kampanjen SMSa bort en kista för Läkare utan gränser. Juryns motivering: "Det går inte att väcka ett barn som dött, men det går att väcka hopp för miljoner andra. Genom en aktivitet som trängde sig på i vår vardag, blev vi vittnen och deltagare på samma gång - och kunde med egen sms-kraft göra kampanjen mindre och mindre. Och därmed chanserna större och större för barn i oroliga delar av världen att växa sig starka. För en gränslöst genomtänkt, aktiverande och effektiv kampanj går årets 100-wattare i kategorin samhällsreklam till: Läkare utan Gränser".

Här är alla vinnare (LVM = långsiktig varumärkesvård)

Konsument 100W Se dig själv som 70-åring AMF Pension Forsman & Bodenfors75W Officerskampanj Försvarsmakten DDB Stockholm75W Telefonklotter Telia Sonera Storåkers McCann50W Designa din egen miljöbil Volvo Personbilar Sverige Forsman & Bodenfors50W Vårkampanj Delicato Ogilvy Stockholm50W ABSOLUT Machines V&S Absolut Spirits Great Works50W Big´N´Juicy Svenska McDonald´s DDB Stockholm50W Gaisblomman/IFK Göteborg IFK Göteborg ANR.BBDOLVM Byt bröd Wasabröd Forsman & Bodenfors

Producent 100W Enkla firman SEB Storåkers McCann75W Garanterat effektiv e-barnomsorg Sirius IT Jung von Matt50W Behöver du hjälp? Poolia ANR.BBDO50W SAS - Nu kan du checka in här SAS Sverige SWE50W IFL Framtidens ledare Institutet för företagsledning DDB Stockholm50W Sveriges Nya Visionsbyrå Öhrlings PricewaterhouseCoopers Start Communication50W Gallringståget Stora Enso Skog RCB2LVM Kärleken till papper Södra Garbergs

Internationell 100W Electrolux - Missing Socks Electrolux Lowe Brindfors75W Lansering av Wasa Solruta Wasabröd Forsman & Bodenfors50W Inga fripassagerare Alfa Laval HilandersLVM Byt bröd Wasabröd Forsman & Bodenfors

Samhällsreklam 100W Sms:a bort en kista Läkare Utan Gränser Saatchi & Saatchi75W Apoteket värkkampanj Apoteket Forsman & Bodenfors50W Ge bort en get Action Aid Garbergs50W Rädda aidsoffrens barn UNICEF Sverige Forsman & BodenforsLVM Alkoholkommittén Alkoholkommittén Le Bureau

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.