Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Större annonsformat på nya DN.se

Publicerad: 15 April 2002, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

I morgon sjösätter Dagens Nyheter sin nya version av sajten DN.se. Bland nyheterna märks personliga inställningar för registrerade medlemmar och ett större annonsformat.


Den nya sajten lanseras via en bruksanvisning i form av en tabloid-tidning som följer med papperstidningen nästa tisdag.

Formen på DN.se har setts över ordentligt.

Formen ska vara enhetlig för alla avdelningar. Alla nyheter samlas till vänster spalt. Mindre prioriterat material samlas till höger. Navigeringen till de 16 underavdelningarna sker i stället från toppen på sajten. Formen har blivit renare och tycks mer lättmanövrerad.

- Tanken är att man ska se rubrikerna och använda dem som konkreta länkar för att ta sig vidare, säger Nils Öhman, chef för DN.se.

Nyhetsspalten sorterar nyheterna efter en nyhetsvärdering. Surfare som vill ha nyheterna tidssorterade ska dock kunna få en ?nyhetsrulle?.

DN inför också ett eget formspråk för eftertextannonseringen.

- Vi har försökt hitta ett formspråk som ska göra det lättare för läsarna att skilja på redaktionellt material och eftertextannonser.

Utöver formändringarna inför DN.se en medlemsklubb där medlemmarna ska kunna lägga in personliga inställningar och bevakning av exempelvis olika annonser. På sikt ska det går att lägga upp och bevaka en börsportfölj på DN.se. Medlemskapet blir kostnadsfritt men kräver registrering av namn och epost-adress.

Betalande tidningsprenumeranter erbjuds sökbart arkiv där allt material från papperstidningen sedan 1990 finns sökbart. Ytterligare erbjudanden till de betalande prenumeranterna är inte att vänta just nu.

- DN.se ska var bred och tillgänglig för alla. Vi har inga planer på att stänga av den. DN.se är ett sätt att marknadsföra DNs journalistik.

DN.se får ett nytt annonsformat på 220 x 310 pixlar. Det ligger på första sidan och kostar 50 procent mer än stortavlan, som finns för första sidan och till de 16 underavdelningarna. DN.se behåller fiskpinnen i toppen på sajten.

- De tre formaten blir standardformaten för annonsering på DN.se, säger Thomas Thorhuus, chef för nya medier på Dagens Nyheter.

Klas Granström

klas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.