Gå direkt till textinnehållet

Storkunder byter byrå

OKQ8 valde efter en pitch att jobba med Howcom. Från vänster: Martin Andréasson, partner och broadcastchef på Howcom, Åsa Schmidt, partner & account director Howcom, Fredrik Andersson, partner och vd Howcom Evolution, Peter Tiberg, marknadschef på OKQ8 Retail, Madelein Andersson, projektledare marknadsavdelningen OKQ8 Retail, samt Thomas Westling, digitalchef Howcom.

Nordea, Burger King och OKQ8 är tre av de större annonsörer som nyligen valt att byta mediebyrå.

Efter hela 14 år med PHD valde Nordea att gå vidare och istället satsa på ett samarbete med Group M. Uppdraget omfattar hela Norden och gäller både content och mediehantering.

Uppdraget utgår från Wavemaker, men omfattas av Group M:s så kallade “open agency-konstellation”, vilket innebär att kompetenser från fler byråer kan plockas in beroende på uppgiften.

Nordea har tidigare haft en mer traditionell uppsättning byråer där reklambyrån och mediebyrån jobbat tillsammans med brieferna.

Men det gamla sättet att arbeta har blivit för tungt och långsamt, enligt Elizabeth Fjellerup, Nordic Head of Group Marketing på Nordea.

Läs artikeln i sin helhet och ta del av listan över kundförändringar hos mediebyråerna under Q4 2018, i Dagens Media Insikt, vecka 4. 

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2019-01-24 12.15

Dela artikeln: