Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Storkanaler tappade 2008

Publicerad: 8 Januari 2009, 05:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Nischkanalernas starka tillväxt har mattats av, men Big five fortsätter att backa, enligt MMS årsrapport. Samtidigt utropar sig både TV4-Gruppen och MTG till förra årets vinnare.


2007 års raketökning för nisch-tv-kanalerna har mattats av, enligt siffror från MMS. Svenskarna tittade ungefär lika mycket på nisch-tv år 2008 som 2007.

- Jag tror inte vi har nått ända fram, men den stora boomen för nisch-tv har passerat. Nu handlar det att ta andelar inom mediet. Något som är roligt är att tv-tittandet generellt ökar, vilket är positivt för hela branschen, säger Gunnar Gidefeldt, TV4:s kommunikationsdirektör.

Han får medhåll från MTG:s programdirektör Anders Knave:

- Det finns en borte gräns för hur många kanaler som vi klarar av med de distributionsformer vi har och hur många tittarna mäktar med. Vi börjar närma oss en typisk internationell fördelning mellan de stora och övriga kanaler, säger han.

MTG:s tittartidsandelar uppgick till 22,5 under 2008, en minskning med 0,2 procentenheter från 2007.

- 2008 har varit ett bra år för MTGs fri-tv-kanaler, speciellt i den målgruppen där vi gör vår affär, 15-49. TV3 är den kanal som tappat minst i en värld där alla stora tappar på grund av ökad fragmentering. TV8 har också gått riktigt bra, så jag tycker vi har klarat oss bäst bland tv-husen, säger Anders Knave.

TV4-Gruppen ökade under samma period med 0,4 procentenheter, till 28,7. Gunnar Gidelfeldt tackar just sin nisch-kanaler för ökningen.

- Det handlar om ett konsekvent arbete med att utvidga kanalfamiljen. Vi har skapat kanaler som har börjar hitta sina målgrupper, säger Gunnar Gidefedlt.

Förra årets vinnare bland de enskilda kanalerna är TV8, som ökade sin tittartidsandel från 0,7 till 1,0, Kanal 9, som gick från 0,9 till 1,6 och TV4 Sport som ökade från 0,3 till 1,1. Kanal 9 introducerades dock inte förrän i slutet av februari 2007 medan TV4 Sport lanserades i september samma år.

Statistiken visar också att kvinnor fortfarande tittar mer på tv än vad män gör. En genomsnittlig kvinna tillbringar 169 (163) minuter per dag framför tv:n, samma siffra för en genomsnittlig man är 151 (151) minuter.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.