Gå direkt till textinnehållet

Storannonsörna: Så blir vår budget 2019

Jeanette Asteborg är marknadschef på Volkswagen.

Foto: Janne Næss

DAGENS MEDIA MAGASIN. Åtta av Sveriges största annonsörer delar med sig av årets mediestrategier. Volkswagen bland annat, satsar mer pengar på utomhus i år: "Kännedomssiffran har varit superhög", säger marknadschefen Jeanette Asteborg.

Fina effekter ligger bakom Volkswagens beslut att satsa mer av sin mediebudget på utomhus i år. 

– Vi ser att vi får trafik från utomhus till sajten på samma nivå som vi får från tv, säger Jeanette Asteborg som är marknadschef på Volkswagen Sverige.

Kan du säga hur mycket pengar det rör sig om?

- Nej. Vi kommer också att styra pengar mot crm: på att utveckla vår kundresa digitalt i egna kanaler. Vi behöver förfina våra system utifrån hur kunderna rör sig, och på ett sätt som på riktigt sätter kunden i fokus. Det är också vad jag hör från många fler i branschen, att man lägger allt mer av budgeten på it och på att bygga mer sofistikerade system, säger Jeanette Asteborg.

Flera av de storannonsörer som Dagens Media har pratat med, berättar om ett växande behov av flexibilitet, när det gäller mediemixen. Några av annonsörerna har sin högsta mediebudget någonsin, samtidigt som flera vittnar om en tilltagande irritation mot orimliga prishöjningar hos mediebolagen.

I nya utgåvan av Dagens Medias magasin kan du läsa mer om hur storannonsörer som Coop, Volvo, Svenska Spel, McDonalds och Tre spenderar sin mediebudget 2019. 

Den 13 februari utkommer magasinet. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-02-11 15.28

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: