Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Storåkers spöade RBK

Publicerad: 8 juni 2009, 09:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Storåkers lyckades inte lyfta moderaterna i EU-valet. Men i reklamcupens genrep vann Storåkers Reinfeldt-annons över RBK:s dito med Mona Sahlin.


Moderaternas och Socialdemokraternas annonser på valdagen bedömdes av reklamcupens jury. Reklamcupen, DN:s årliga jippo för att hålla helsidesannonseringen igång över sommaren, gjorde i år en tjuvstart. Söndagens DN innehöll moderaternas och socialdemokraternas sista vädjan till Stockholmarna inför valet till EU-parlamentet.

Då passade reklamcupens jury på att öva. Resultatet blev en förkrossande seger för moderaterna, med siffrorna 5-2.

Mattias Dahlqvist från de regerande mästarna Garbergs och Fredrik Simonsson, DDB hade dock en avikande åsikt.

"Det var inget snack, socialdemokraterna och RBK ägde hela matchen", tyckte Mattias Dahlqvist.

"Jag röstade på sossarnas annons, vilken visade sig vara den bästa. Moderaterna 18,8 procent - Socialdemokraterna 24,6 procent", konstaterade Fredrik Simonsson.

Övriga fem jurymedlemmar röstade på moderaterna, som vinnare i annonsdrabbningen det vill säga.

Årets jury i reklamcupen består av:

Hanna Björk, Copywriter, Åkestam.Holst Helena Svärd, Art Director, ANR.BBDO, Göteborg Annika Wink, Marknadschef, DN Fredrik Simonsson, Art Director, DDB Mattias Dahlqvist, Art Director, Garbergs Ulf Eriksson, Copywriter, Hilanders, Malmö Henrik Stangel, Försäljningsdirektör, DN

Juryn förnyas varje år förutom DN:s försäljningsdirektör som sitter med varje år. De regerande mästarna, Garbergs, får också en plats per automatik.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.