Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Storåkers ökar med 27 procent - tar in på F&B

Publicerad: 4 Augusti 2008, 03:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Han kanske syns ofta i röda byxor. Men siffrorna för år 2007 är dock svarta och vd Michael Storåkers på reklambyrån Storåkers McCann tar dessutom in på 031ornas stolthet Forsman & Bodenfors.


Under år 2007 ökade reklambyråns byråintäkt med 17 procent.

- Vi fick många nya uppdragsgivare och investerade i en digital enhet, skriver vd Michael Storåkers i bokslutet.

Byråns nettoomsättning ökade med 34 procent till 168 miljoner kronor. Det kan jämföras med reklambyrån Forsman & Bodenfors som öka omsättningen med 27 procent jämfört med 2006. Då ska sägas att Forsman & Bodenfors ännu är en betydligt större byrå med 328 miljoner kronor i omsättning under år 2007.

Storåkers McCanns rörelseresultatet försämrades dock med 20 procent till 7,0 miljoner kronor. Resultatet för skatt minskade med 6,8 procent till 8,0 miljoner kronor. Produktionskostnaderna ökade med närmare 50 procent. Personalen blev 32 procent dyrare. Då ökade antalet anställda med 22 procent till 45 personer.

Ägarna, det internationella McCann-nätverket, fick ta emot 8,0 miljoner kronor i koncernbidrag från Storåkers.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.