Digitalt presenteras av:

"Stora utmaningar för Facebook"

Facebook fyller moppe. Ellen Leijonhufvud, chef för digital planning på PHD, och Sandra Pettersson, sociala medier-strateg på Scream, ser tillbaka på en tid av förändring.

15 år med Facebook – så har plattformen format och förändrat förutsättningarna för både annonsörer och mediebyråer under åren.

Det har gått 15 år sedan ett av världens numera största och mest inflytelserika bolag – Facebook – såg dagens ljus. På den svenska marknaden gjorde Facebook sitt intåg 2006.

Ellen Leijonhufvud, chef för digital planning på PHD, säger att Facebook har förändrat sättet vi konsumerar medier på fundamentalt, samtidigt som sättet som mediebyråer och annonsörer använder sig av Facebook har förändrats enormt. När Facebook var nytt arbetade man främst med att bygga en fanbase i syfte att skapa engagemang och få likes, säger hon.

– Sen flera år tillbaka ser vi Facebook mycket mer som ett starkt räckviddsmedium där vi kan driva en mängd KPI:er. Men det är fortfarande extremt viktigt att grundligt bygga upp sitt varumärke och skapa storytelling, säger Ellen Leijonhufvud.

Läs mer om hur Facebook har format vår tids marknadsföring och hur PHD och Scream ser på saken i Dagens Media Insikt, vecka 8. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-19 14.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: