Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stora svenska framgångar i Webby Awards

Publicerad: 6 Maj 2008, 07:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

De svenska byråerna håller fortfarande den digitala kronan högt. I årets upplaga av Webby Award vann Farfar två priser medan Starring och Daddy Id vann i en kategori vardera."Det här är webbvärldens Academy Awards så det är förstås jätteroligt att vinna", säger Fredrik Lundgren, kreativ chef på Starring.


Farfar vann i kategorierna Online guerilla marketing, med kampanjen Heidies för Diesel, och i Rich media advertising: Promotional med kampanjen Great pockets för Nokia. Daddy Id vann i turistkategorin med sin kampanj för Furuviksparken och Starring vann försäkringskategorin för sin Trygg Hansa-kampanj, Your own world.

- Vi har inte fått någon motivering från juryn ännu och prisutdelningen är först i juni men jag tror att juryn gillade vårt sätt att närma oss de här frågorna, säger Fredrik Lundgren om byråns vinnande bidrag.

Webby Awards är stort i USA.

- Cyber Lions skulle vara glada om de fick den medietäckning som Webbyawards får här i USA. CNN och alla de stora nyhetskanalerna rapporterar från evenemanget.

Så vad vinner du helst Cyber Lions eller Webby Awards?

- Det är omöjligt att säga. Tävlingarna är för olika. Webby Awards tar stor hänsyn inte bara till kreativitet utan också funktionalitet. Webby Award-vinnare som sajten Flickr och David Bowie skulle till exempel aldrig kunna vinna i Cyber Lions.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.