Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Stora smällen kommer inom några månader"

Publicerad: 12 Februari 2009, 08:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

I Hundras sista bokslut före konkursen skriver ägarna att "förutsättningar för fortsatt drift är osäker". Fler konkurser kan nu följa, enligt Sveriges Annonsörers byråvalskonsult Max Apéria.


I början av februari gick det inte längre. Efter tio år var Johan Belin tvungen att kasta in handduken och försätta sin reklambyrå Hundra i konkurs. En, av många, anledningar var storkunden Husqvarna drog i handbromsen rejält.

- Vi blev för beroende av Husqvarna och hade för lite fokus på den övriga verksamheten. När krisen kom fick våra andra kunder egna problem och kunde inte ens betala för det vi levererat, säger han.

Läs mer i Dagens Medias papperstidning. Det purfärska bokslutet visar att Hundra minskade sin omsättning och sitt resultat mellan 2006/2007 och 2007/2008. Försäljningen rasade från 45,7 till 37,8 miljoner. Rörelseresultatet vände från 1,8 till -2,4 miljoner kronor.

"Bolagets egna kapital understiger aktiekapitalet. Förutsättningar för fortsatt drift bedöms som osäkra", skriver Hundra i bokslutet. Det befarade blev så småningom verklighet.

Max Apéria, byråvalskonsult hos Sveriges Annonsörer, tror på fler konkurser i reklambranschen.

- Krisen har en fördröjning i byråvärlden. Nu skär annonsörerna i mediebudgeten men jagar fortfarande effekt. I sinom tid drar de ner rejält, främst de mindre annonsörerna som ligger hos mindre byråer, säger han.

Så när kommer den stora smällen?

- Inom några månader.

Läs en mer utförlig artikel i Dagens Medias papperstidning, nummer 3 2009, som även rymmer en lista över de byråer som gick omkull i förra lågkonjunkturen.

Martin Schori

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.