Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stora skillnader på obsvärdet för Ica:s helikopterkampanj

Publicerad: 6 maj 2009, 09:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Skop har på uppdrag av Ica och Look Media utvärderat obsvärdet för helgens helikopterkampanj, som Dagensmedia.se tidigare skrivit om. Sifforna vittnar om en stor framgång. Ett annat undersökningsföretag kommer dock fram till ett helt annorlunda resultat.


Tidigare har Dagensmedia.se berättat om Ica:s kampanj där en helikopter flög över bland annat Stockholm med en enorm vepa i släptåg. Enligt undersökningsföretaget Hanne K Larssen nådde kampanjen 10 procent av Stockholmarna.

- Det motsvarar ungefär en halvsida i DN, som brukar nå 25 procent av läsarna, berättade företages vd Hanne K Larssen för Dagensmedia.se.

I dag presenterar Skop sin undersökning som kommer fram till helt andra siffror.

Enligt den hade 55 procent av de tillfrågade sett helikoptern och 36 procent hade uppmärksammat att det var Ica som var avsändare.

Anledningen att det kan bli så olika resultat är enligt Hanne K Larssen att Skop gjort sina undersökningar i stan, under samma klockslag som helikoptern flög omkring, ungefär som vid ett annonstest och att Hanne K Larssen gjort mer utav en kampanjmätning.

- För att göra en liknelse, när vi gör ett annonstest frågar vi tillexempel "läste du DN?" i går och undersöker utifrån de som gjorde det. I en kampanjmätning frågar vi alla som bor i Stockholm, även om kanske bara hälften haft möjlighet att se annonsen. I Skops undersökning har de frågat folk i stan samtidigt som helikoptern åkt runt. Det intressanta måttet är hur många av alla stockholmare som sett annonsen, tycker jag, säger Hanne K Larssen.

Men enligt Martin Bergman, vd på Look Media som genomfört kampanjen har inte det varit syftet.

- Målgruppen har varit centrala Stockholm och därför tycker vi att Skops undersökning är mer rättvisande, säger han.

Linus Kannerberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.