Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stor förvirring kring Svenska Spels reklam

Publicerad: 24 April 2008, 11:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Oron sprider sig på Svenska Spels byråer efter besked om att speljätten måste skruva ner marknadsföringen och använda reklamen i avskräckande syfte.Svenska Spels vd Jesper Kärrbrink har avgått i protest - och ingen vet vad som händer nu. Mediebyrån Carat, som får över 200 miljoner från Svenska Spel, passar på att ifrågasätta storkundens styrelseordförande Margareta Winberg.


Mer än 15 procent av mediebyrån Carats omsättning kommer, enligt Dagens Medias källor, från storkunden Svenska Spel.

Carat omsatte 1,64 miljarder kronor under 2007, vilket innebär att intäkterna från Svenska Spel uppgick till cirka 250 miljoner kronor. Pengar som Carat kan förlora när Svenska Spel tonar ner sin marknadsföring.

Carats vd Calle Görman säger:

- Något har ju de facto hänt där borta som gör att Jesper Kärrbrink känner att han inte längre kan vara kvar. Ska de styra om helt och hållet nu och vad innebär i så fall det? Jesper kunde spelbranschen och det folk undrar nu är hur mycket Margareta Winberg kan.

När regeringen den 4 april nominerade Margareta Winberg till ny ordförande i Svenska Spel var finansminister Anders Borg tydlig med att Svenska Spel skulle vara som Systembolaget: återhållsamt och ansvarsfullt.

- Måttfullhet och ansvarsfullhet ska genomsyra allt vad Svenska Spel ägnar sig åt, säger Markus Sjöqvist, pressekreterare åt Anders Borg.

Maria Wennerberg Sedigh, expert på spelfrågor i regeringskansliet:

- Sedan alliansen tillträdde har ägardirektivet till Svenska Spel sagt att marknadsföringen ska vara socialt ansvarstagande, och så vidare. Det har inte funnits i direktiven tidigare.

Fredrik Lundgren, chef för produkt och marknadsstrategier på Svenska Spel, vill inte kommentera Margareta Winbergs uttalande eller hur de nya ägardirektiven kommer att påverka kommunikationen.

- Hon har varit med på ett styrelsemöte och måste få en ärlig chans att sätta sig in i verksamheten och hur kommunikationen ska skötas framöver är inget vi diskuterat externt.

Och Svenska Spel verkar inte kommunicera internt heller. Miriam Nilsson, projektledare för Svenska Spels varumärke, säger att hon inte vet mer än det hon läst i tidningarna.

- Vi får vänta några veckor och se men oavsett vad så tror vi fortfarande att marknadsföringen behövs.

Svenska Spels informationschef, Andreas Jansson, sjunger samma vers:

- Jag och Margareta har pratat om den här frågan men vi måste diskutera det här mer och jag kan inte säga något om det här externt.

Fredrik Lundgrens kollegor, marknadscheferna Rickard Strömberg och Peter Ivarsson, har nyligen valt att lämna Svenska Spel.

Utöver medieköpen på cirka 250 miljoner kronor, uppgår Svenska Spels köp av reklam- och pr-tjänster till uppåt 100 miljoner kronor per år. Pengar som nu är hotade.

Reklambyrån Garbergs har ansvaret för varumärket Svenska Spels kommunikation. Byråns vd, Joakim Landin, vill inte kommentera Margareta Winbergs uttalande om att deras arbete skulle kunna användas i avskräckande syfte:

- Nej, den diskussionen tar jag inte baserat på vad som står i medierna. Vi har bra kontakt med Svenska Spel och det kommer att finnas tid att dra upp riktlinjerna.

Han vill heller inte spekulera i om de nya ägardirektiven och den nya styrelsen kan innebära att Garbergs uppdrag för Svenska Spel minskar.

- Om de lägger mer fokus på att kommunicera biten med socialt ansvar mer än spelerbjudandet så gör det inte så stor skillnad för vår del.

Forsman & Bodenfors har precis tagit över ansvaret för Svenskaspel.ses reklam från Starring. Stefan Rudels på Forsman & Bodenfors vet inte vad speljättens nya inriktning innebär för byråns arbete och intäkter.

- Det här är så nytt för alla, så jag har faktiskt ingen aning, säger han.

Byråerna som kan drabbasLe Bureau (arbetar med Svenska Spels samtliga skraplottsvarumärken utom Triss)Grand (Triss, Stryktipset)Ruth (Lotto)Waters Widgren/TBWA (Limbo, Oddset)Fältman & Malmén (Keno)Garbergs (huvudvarumärket Svenska Spel)Forsman & Bodenfors (Svenskaspel.se)Carat (mediebyrå)Springtime (pr-byrå)Trackster (dm-byrå)MMX (butiksmaterial)

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias papperstidning, nummer 8, 2008.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.