Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stor efterfrågan på fotbollssponsring

Publicerad: 26 November 2001, 15:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Trots att fotbolls-vm ligger ett halvår fram i tiden är samtliga sponsorplatser redan slutsålda. Evenemanget har totalt fyra sponsorer som sammanlagt ska exponeras över 200 gånger i SVT och TV4.


Kanalerna kommer tillsammans att direktsända 23 matcher och visa 20 i efterhand

eller i sammandrag. Vilken kanal som ska sända vilka matcher avgörs först 1

december då även sponsorerna offentliggörs. Intäkterna från sponsringen delas

lika av kanalerna.

- Priset sponsorerna får betala är ingenting vi kan gå ut med eftersom det är

ett avtal mellan oss och kunden, säger Christer Ström sponsorchef på SVT.

Canal Digital sänder 21 matcher i fotbolls-vm, men om annonsmöjlighet ska

finnas är ännu oklart.

- Vi är ju ingen riktig tv-kanal eftersom tittarna betalar pay-per-view

(betalning per visning), därför kommer vi troligtvis inte att erbjuda några

annonsmöjligheter över huvud taget, uppger Caroline Ullstrand, marknadschef på

Canal Digital.

Hur övriga annonseringsmöjligheter i TV4 kommer att se ut är inte klart ännu.

Färdiga paket ska säljas från och med april.

Ett annat sportevenemang som det visats stort intresse kring är vinter-OS som

går av stapeln i februari nästa år.

- Intresset för att vara en av de fyra sponsorerna av OS har varit enormt

stort. Aktörer stod på kö för att få sponsra, berättar Christer Ström.

Över 250 timmar vinter-OS ska direktsändas av SVT under bästa sändningstid

(prime-time) mellan 16.30-24.00.

- Detta kommer bli det största OS någonsin i tvs historia, avslutar Christer

Ström.

Malin Jöud

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.