Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stockholms Fria Tidning startar editioner

Publicerad: 29 Januari 2002, 11:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Stockholm Fria Tidning planerar expansion. Senast nästa vår ska tidningen finnas även i Göteborg, Skåne och på riksnivå.


- Vi ska ha fyra olika editioner. Presstödsreglerna kväver att minst 50 procent är eget material. Inrikes och utrikes tillhör material som vi samkör, säger Lennart Fernström, en av grundarna, ansvarig utgivare och ansvarig för produktutveckling.

Stockholm Fria Tidning startade i maj 2001 med ambitionen att vara ett alternativ till de traditionella morgontidningarna. Stockholm Fria Tidning skulle lyfta fram ämnen som grundarna ansåg försvann i den övriga nyhetsbevakning: djurrätts-, miljö- och solidaritetsfrågor. Tidningen har hittills kommit ut varje lördag i Stockholm.

Rekryteringen av prenumeranter till Göteborgs Fria Tidning, Skånes Fria Tidning samt rikseditionen Fria Tidningen har börjat så smått. Sajter har upprättats där folk kan registrera sig. Så fort antalet prenumeranter överstiger 2.000, som är gränsen för presstöd, drar en tidning igång.

Den prenumererade upplagan i Stockholm ligger idag runt 2.500 exemplar och nyligen inkasserade tidningen sitt första presstöd. Planerna är att gå upp i frekvens till femdagarsutgivning.

- Vi har hela tiden haft den målsättningen. Men samtidigt måste vi bygga upp organisationen och låta den växa i rätt tempo. Vi har fortfarande mycket barnsjukdomar på endagarstidningen som vi måste reda ut innan vi tar nästa steg. Vi går absolut tidigast upp i frekvens i början på nästa år.

Annonsförsäljningen för stockholmsupplagan har dock inte gått enligt planerna. Om resten av branschen har haft en tung höst, så verkar Stockholms Fria Tidning haft det ännu motigare.

- Annonsförsäljningen är seg. Vi har inte kommit till en bråkdel av vad vi tänkt från början. Sedan dess har vi också omprövat målet ett antal gånger, därför har jag inte ens siffrorna i huvudet. Men annonser kommer aldrig att vara vår huvudinkomstkälla. Framför allt ska vi gå runt på prenumerationer och presstödet, säger Lennart Fernström.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.