Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stockholm information lanserar ny turistsajt för 40 miljoner

Publicerad: 7 September 1999, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Strax före jul lanserar SIS, Stockholm Information Service, en webbtjänst för turister som besöker Stockholm. Projektet är ett samarbete mellan SIS, Aftonbladet och Internetföretaget Entrappa Interactive. Ambitionen är att se till att den växande grupp som bokar resor, hotell och annat via Internet ska använda den nya webbtjänsten.


Sajten ska dels locka besökare till Stockholm och dels tillhandahålla

information för de som kommer. Förutom en att-göra-lista ska det gå att boka

resor, hotell och vandrarhem via sajten.

Stockholm Information Service har en mediebudget på 40 miljoner kronor varav

den största delen läggs utomlands. SIS har en mängd kundkontakter genom

Turistrådets kontor i Sverige och utomlands, turister som kontaktar SIS via

telefon, fax och mail och cirka 800 resejournalister som söker information

varje år.

- Det är dessa kontakter som ska användas för att få besökare till sajten. Bara

i Sverigehuset i Stockholm har vi 600.000 besökare om året, säger Anders

Nordstrand som är administrativ chef på SIS.

Idag lägger SIS största delen av sin marknadsföring i traditionella media, men

nu förflyttas den största delen till webben istället. Webbannonseringen kommer

främst att ske internationellt.

- Den nya turistsajten ska finansieras genom annonsplatser och något slags

avtal med de företag som vill ligga på sajten, säger Anders Nordstrand.

Grundidén är att företagen ska få lägga upp en viss mängd information gratis.

Aftonbladets roll är att öka besökarantalet. Sajterna ska vara sammankopplade

på något sätt, men hur det ska se ut är ännu inte klart. Entrappa och

Aftonbladet jobbade också tillsammans på jobbsajten Jobbdirekt som nyligens

såldes till brittiska Topjobs.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.