Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

STO-CPH säljer utomlands

Publicerad: 26 April 2007, 13:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn, STO-CPH, har inlett ett samarbete med Friday TV om försäljning av tv-format. Två licenser och sju optioner har redan sålts utomlands av Filip & Fredrik-programmet 100 Höjdare.


Samarbetet inleddes innan den stora tv-mässan MIP i Cannes i mitten av april. Det första formatet som presenterades under MIP var The Most Extraordinary Person, ett format som bygger på STO-CPHs 100 Höjdare med Filip Hammar och Fredik Wikingsson.

Produktionsbolaget samarbete med Friday TV har resulterat i två beställda produktioner av programmet samt sju sålda optioner.

- Vi tycker att vi har gjort en hel bra grejer som borde komma utanför Sverige. Vi har funderat ett tag på om vi skulle plocka in någon för att jobba med försäljning. Men sedan så känner vi folket på Friday TV sedan tidigare och det var en enklare och bättre lösning, säger Henrik Bastin, vd på STO-CPH.

Förutom 100 Höjdare tror Henrik Bastin att till exempel High Caparall, Rallarsving och inredningsprogram som Till Salu skulle fungera utomlands.

Samarbetet med Friday TV innebär också att STO-CPH ska börja utveckla programformat som inte primärt är tänkta för den svenska marknaden.

- Vi har ett par idéer som vi tror skulle fungera utomlands men som kanske är för stora eller konstiga för den svenska marknaden, säger Henrik Bastin.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.