Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stinsen kör söderhavstema när köpcentrumkrig trappas upp

Publicerad: 14 April 2008, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Köpcentrumet Stinsen ska hamna i händelsernas centrum med ny kommunikation, omgjorda butiker och större yta. I morgon rullar shoppingcentrets invigningskampanj igång med söderhavstema.


Med en tredubblad marknadsföringsbudget på 13 miljoner kronor i år ska Stinsen ta upp kampen med shoppingjättarna Täby Centrum och Kista Galleria.

- Det pågår ett köpcentrumkrig i Norrort där alla tenderar att rikta in sig på mode. Det riskerar att locka en ung och alltför snäv målgrupp och en handelsplats är så mycket mer. Stinsens målgrupp är istället bilburna familjer och målet är att bli Norrorts familjevänligaste centrum, säger Gustaf Grapengiesser, copy och vd på Smith reklambyrå.

Smith reklambyrå samarbetar med Stinsen sedan fyra år och står bakom all kommunikation, från logotyp, sajt och annonser till navigationsskyltarna i köpcentrumet.

- Vi lanserar det nya konceptet I händelsernas centrum. Stinsens erbjudande presenteras genom att beskriva aktiviteter och erbjudanden utifrån logotypen, som blivit en tredimensionell kub i konceptet. Den blir ett rum som vi fyller med olika teman i kommunikationen, säger Johan Persson, projektledare på Smith reklambyrå.

I början av året kördes en kampanj som berättade om köpcentrumets förändring och i påsk var det smygpremiär. Nu rullar en tvåveckorskampanj om Stinsens invigningsfestival på temat Söderhavet och cirkus. Kampanjen går på stortavlor i Stockholms innerstad och i Norrort, varav några får ljudackompanjemang. Det blir också annonser i lokalpress och i DN, SvD, Metro och City.

- Vi använder en lekfull ton i kommunikationen som ska avspegla målgruppen och det skiljer sig lite från andra handelsplatser. Nästa kampanjfas går ut på att presentera butiker och produktmix utifrån produktområdena hem och fritid, mode, livsmedel och barn, säger Gustaf Grapengiesser.

Occasion är eventbyrå och Greenhill Relations står för pr.

Arbetsgrupp på Smith Reklambyrå:Jakob Lindberg, kundansvarig; Johan Persson, projektledare; Johan Gabrielsson, ad; Gustaf Grapengiesser, copy; Nils Winell, copyassistent; Caroline Strömgren, form; Carl Cassel, orginal; Uno Larsson, programmering; Håkan Karlsson, flash.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.