Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Sthlm Life saknar tydlig position"

Publicerad: 24 Juli 2002, 08:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

I början av juli delades nollnumret av Sthlm Life ut till medieförmedlare och annonsörer. I september-oktober kommer första numret av gratistidningen ut till läsarna. Dagens Media har pratat med tre medierådgivare och frågat vad de tycker om tidningen.


Lena Larsson, printrådgivare, Mediabroker

Hur känns tidningen?

- När jag först fick den i handen så kändes den sådär. Målgruppen är 60- och 70-talister men jag tycker att den emellanåt känns yngre ändå. Jag vänder mig en del emot bildreportagen som inte känns speciellt nytt. Jag tycker dock att krönikörerna är bra och det känns fräscht med nya ansikten och att de skriver med lite annorlunda vinklar.

Finns det för många liknande tidningar på marknaden?

Sthlm Life är ett livsstilsmagasin och ett tydligt problem är att det finns lite väl många sådana just nu. Det kommer den ena efter den andra, frågan är hur man ska kunna särskilja de olika tidningarna åt. Lyckas man med det så.

Vad tror du om annonssidan?

- Framför allt i dessa tider så är man som annonsör mer försiktig och vill veta vad man får. Det känns som att nya tidningar av det här slaget kan få det ganska svårt.

Per Sohl, printrådgivare, Initiative Universal

Hur känns nollnumret?

- Redaktionellt tycker jag att det känns rätt bra. Det som stör hela bilden och upplägget är att den saknar en tydlig position. De ska ge ut en gratistidning och då räcker det inte som läsare att finnas med i målgruppen för att man ska ta till sig tidningen. Det måste finnas en tydlig anledning att läsa tidningen. I övrigt ser den snygg ut och jag tycker att det känns lite snabbare än Sthlm Local.

Finns det för många liknande tidningar på marknaden?

- Det finns ju några stycken vilket gör att det blir rörigt för läsarna och ännu viktigare att vara tydlig och berätta vilken tidning man gör.

Sofia Strömberg, projektledare, Mediaedge CIA

Vad tycker du om Sthlm Life?

- Rent spontant så känns det kul med nya tidningar som försöker vara nischade, det är modigt. Jag tycker att tidningen är väldigt snygg men den känns lite tunn. Ett annat problem kan vara att inrikta sig mot Stockholm som bas. Finns det så mycket att skriva om så att det blir intressant mot målgruppen? Just när det gäller de här nischtidnigarna är det viktiga att man snabbt hittar en trogen en läsarkrets. Det blir intressant att se hur det ser ut i höst och man hoppas på att de har mycket på lager.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.