Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sten Andersen: "Grey ska bli en av de mest spännande byråerna"

Publicerad: 7 Maj 2008, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Ett utökat digitalt erbjudande och mer fokus på affärsutveckling. Så vill Greys nya vd Sten Andersen utveckla byrån. "Vi ska använda vår kreativitet inom nya områden".


Sten Andersens uppdrag är att med bibehållen lönsamhet utveckla Greys digitala och kreativa erbjudande. Ett steg är att ta större plats i kundernas affärer.

- Produktutveckling, erbjudande och kommunikation hänger ihop. Vi jobbar redan så idag men det finns mer att göra. Där spelar den digitala utvecklingen oss i händerna, där sker affärerna, erbjudandena och kommunikationen på en och samma gång, säger Sten Andersen.

Grey har det senaste halvåret stärkt sitt digitala erbjudande och är i dag åtta personer med specialistkompetens inom digitala medier.

- Många webbyråer lägger ut produktionen, men vi går åt motsatta hållet och har numera själva produktion. Nu har vi sett att det fungerar och ska jobba med vår vision och plan.

En vision och plan för det digitala erbjudandet ska vara färdig till 1 september. Hur den ska se ut är det ännu ingen som vet men Sten Andersen är helt på det klara med att byrån inte ska bolagisera den digitala delen.

- Integration är en viktig del. Det innebär att vi kommer att ha ett antal människor med digital spetskompetens, men vi ska även jobba så att alla har någon form av digital kompetens.

Det har lett till att Grey har myntat uttrycket "Allt är alla angelägenhet, men allt är inte allas huvudansvar" som en attityd till det dagliga arbetet.

- Nätet är redan större än tv och jag förväntar mig att det ska reflekteras i vår organisation, det gör det fortfarande inte på många byråer.

Martin Stadhammar lämnade nyligen cd-jobbet på Grey för att starta upp den egna webbyrån Albert Ken tillsammans med Sten Ernerot och Daniel Hägglund. Men att Martin Stadhammar ska ersättas är inte säkert.

- Vi vill vara fler på den digitala sidan, men tänker bara anställa i den takt vi får dem vi vill ha. Men i och med att Martin Stadhammar slutat så finns det budget för en person av den kalibern men jag vill inte att vi ska tänka att vi måste fylla en position.

- Men visst för jag samtal med kreatörer.

Grey ska också bli mer aktiva på nykundsbearbetning. En new business-grupp på fem personer har tillsatts under ledning av Kent Persson. Dessutom har alla projektledare krav på sig att bearbeta sina kontakter och rapportera hur det går till ledningen, men det finns inga krav på att de faktiskt måste dra in nya kunder. Ett led i marknadsföringen utåt är att bygga om sajten.

- Jag vet inte hur många nya kunder vi kan få, men vi letar efter företag som vill ha det vi kan erbjuda. Där ska vi blir mer offensiva till hösten.

Några dramatiska resultatökningar tror inte Sten Andersen på.

- Vi får räkna med en lågkonjunktur men jag tror inte på någon stor recession. De digitala möjligheterna har gett oss en större spelplan vilket gör att vi kan få minst lika mycket att göra som tidigare. Dessutom tror jag att vi har hamnat på en balanserad prisnivå där säljare och köpare kan mötas.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.