Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stefan Holm frontar återvinningskampanj

Publicerad: 6 November 2008, 13:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Höjdhopparen Stefan Holm är frontfigur när svenskarna ska lära sig att återvinna även plastförpackningar. Avsändare för kampanjen är Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. <b>Lyssna på radioreklamen på Dagensmedia.se. </b>


Kampanjen går upp på lördag och ska synas i 165 dagstidningar, samt höras i SBS och MTG. Stefan Holm ska ge både uppmärksamhet och trovärdighet till kampanjen.

- Vi har letat efter en kändis som är etablerad i folkhemssjälen, vi var inte ute efter någon tillfällig såpakändis. Stefan Holm har under nästan 15 år blivit en välkänd och populär person, säger Peter Ingvarsson, informationschef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen.

Bakgrunden till kampanjen är att från och med 1 november ska 193 av landets kommuner börja med återvinning av mjuka plastförpackningar som tidigare har slängts i hushållsavfallet.

Det är cirka 4 år sedan Förpacknings- och Tidningsinsamlingen senast gick ut med en reklamkampanj. Även då användes kändisar, exempelvis Peter Harrysson, och den kampanjen fick ett obs-värde på 83 procent, trots en mediebudget på blyga 4 miljoner kronor. Stefan Holm-kampanjen har en budget på knappt 5 miljoner kronor.

- Det är så klart att vi hoppas på ett högt obs-värde även nu.

Kampanjen är gjord av reklambyrån Zoom och Connect PR.

Lyssna på radiospoten här:

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.