Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Statoil lanserar hyrbilar med kortege i Stockholm

Publicerad: 20 April 2007, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

I morgon fylls Stockholms innerstad av 100 Statoil-lackade Nissan Note-bilar. Med evenemanget vill Statoil väcka uppmärksamhet kring en ny prisklass inom hyrbilar, en fast avgift på 299 kronor per dygn.


- Vi har en helt ny prisklass som bygger på ett all inclusive-tänk. Hyrbilen kostar 299 kronor för ett dygn, vilket inkluderar allt utom bensin. Det tillkommer inga småavgifter, det du ser är det du betalar, säger Lukas Krol, projektledare i Statoil Reklam.

Lukas Krol tror att det fasta dygnspriset passar storstadsmänniskor som vill hyra bil i ett eller ett par dygn. När hyrtiden blir längre än några dagar lämpar sig ett rörligt pris bättre.

- Vi erbjuder ett enkelt och tydligt korttidssalternativ för personer som funderar på att hyra en bil över dagen eller en helg, kanske för att åka till Ikea eller till svärföräldrarna.

Hyrbilarna, som kommer att fylla Stockholm i morgon, är lackade i Statoils färger med priset tydligt markerat på sidorna. På vissa platser kommer bilarna stå utplacerade med personal från Statoil som informerar om hyrbilen. De kommer dessutom att dela ut Coke Zero med ett erbjudande på flaskan.

Statoil gör även radioreklam för den nya hyrbilsklassen i Radio Rix FM under de tre kommande veckorna, bland annat med en tävling där vinnaren får disponera en Nissan Note i två dygn.

- Budskapet i radioreklamen bygger på det faktum att de som kör omkring i den Statoil-lackade hyrbilen gör reklam för oss. Vi vet att de gör oss en tjänst, säger Lukas Krol.

Parallellt med radioreklamen annonserar Statoil om hyrbilen i Aftonbladet, från vecka 17 och sedan utspritt över ett år. Som ett stående erbjudande ingår Aftonbladet alltid i priset för hyrbilen.

Svenska Statoils reklambyrå Forsman & Bodenfors har gjort reklamkampanjen. Mediebyrån Initiative Universal Media ligger bakom morgondagens evenemang.

Statoil har 200 Nissan Note som kan hyras från och med nästa vecka. Hälften av bilarna finns i Stockholm, resten är utspridda över landet. Statoil har köpt utsläppsrätter för bilarna, vilket inte lanseras i reklamkampanjen, men däremot ska framgå tydligt när kunden hyr bilen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.