Station 5 testar trädgårdstidning

Station 5, förlaget bakom Hem Ljuva Hem, testar en trädgårdstidning. Hem Ljuva Hem Trädgård ska komma ut med två nummer för att sedan utvärderas.

- Det är många som ringt och vill ha mer trädgårdsmaterial i Hem Ljuva Hem. Men om vi lägger till det blir det för mycket. Hem Ljuva Hem ska vara mer byggtidning. Därför testar vi en trädgårdstidning, säger Jimmy Johansson, projektledare på Station 5.

Hem Ljuva Hem Trädgård beskrivs som en tidning för amatörträdgårdsmästaren. De två testnumren trycks i drygt 50.000 exemplar, minimikravet för att tidningen ska få en fortsättning är att tidningen säljer 30.000 exemplar. Jimmy Johansson är inställd på en fortsättning.

- Första numret, som kom i april, är redan slutsålt, tror jag. När jag går ut i butiker ser jag den inte någonstans.

En helsidesannons i Hem Ljuva Hem Trädgård kostar 28.000 kronor. Annonsörer i nummer ett var bland andra Trädgårdsringen, Sävsjö Trähus, Kärcher och Stiga. Om tidningen ska fortsätta komma ut får den en frekvens på sex till åtta nummer per år. Tidningen har samma lösnummerpris som Hem Ljuva Hem, 19,50 kronor.

Publicerad 2002-06-10 06.46Uppdaterad 2015-12-06 17.15