Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Staten behöver reklamtjänster för mångmiljonbelopp

Publicerad: 24 Januari 2007, 11:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Valmyndigheten lade ut 25 miljoner kronor på det senaste riksdagsvalet. Skatteverket hinkade ut med 30 miljoner kronor för en anti-svart-jobbs-kampanj. De kommande åren ligger fler projekt i loppet som kräver omfattande reklambudgetar.


Skatteverket, Kronofogdsmyndigheten och Valmyndigheten har flera projekt på gång som ska kommuniceras till allmänheten. Redan budgeterade är återkommande händelser som:

Val till Europaparlamentet i juni 2009

Information om möjligheten att rösta i Sverige ska ges alla medborgare från övriga unionsländer. Informationen får förmodligen översättas till ett antal språk.

Mediemixen består av tv, radio, dagspress, bannerannonsering, kampanjmaterial på främmande språk och dr.

Budget är satt till cirka 18 miljoner kr.

Riksdags, kommun- och landstingsval 2010

Mediemixen består av tv, radio, dagspress, bannerannonsering, kampanjmaterial på främmande språk och dr.

Budgeten är satt till cirka 25 miljoner kronor.

Val till Sametinget i maj 2009

Valmyndigheten har satt en budget crika 300.000 kr.

Vidare ska flera nyheter introduceras som behöver marknadsföras. Till vilken summa är inte klart men i underlaget prognosticerar myndigheterna med hjälp av tidigare reklaminsatser.

Till exempel inför 2005, då skattebetalarna för första gången kunde få skatteåterbäring till midsommar om deklarationen lämnades via internet eller telefon. Skatteverket investerade totalt 20,5 miljoner kronor på reklam, fördelat på dr (3 miljoner kronor), dagspress (6,5 miljoner kronor), tv (7 miljoner kronor), radio (2 miljoner kronor), utomhus (1,5 miljoner kronor), internet (200.000 kronor) och uppföljning (300.000 kronor).

Mellan 2002-2004 genomförde Skatteverket en särskild kampanj mot svartjobb, riktad till ungdomar. Kampanjbudgeten var 30 miljoner kronor.

Ett normalår, utan några stora nyheter som kräver extra information investerar Skatteverket mellan 10-15 miljoner kronor i reklam. Kostnaden för trycksaker, som produceras internt på verket, är inte inräknade i summan.

De kommande projekten som myndigheterna planerar att marknadsföra är:

* År 2008 ändras den årliga inkomstdeklarationen och så kallat tyst godkännande införs. Det innebär att den som inte har några ändringar och tillägg i den blankett som skickas ut inte behöver göra något alls, inte ens skriva under och skicka in eller godkänna via Internet eller telefon.

* De nuvarande blankettbilagorna till inkomstdeklarationen kommer att göras om och det berör alla deklaranter och kanske framför allt företagen.

* Fler e-tjänster kommer att introduceras.

* Hela deklarations- och taxeringsförfarandet kommer att göras om, vilket påverkar alla skattebetalare.

* Regeringen har i valrörelsen aviserat ändringar iskattelagstiftningen, som till exempel införandet av hushållsavdrag, stegvis avskaffad förmögenhetsskatt och ändringar i fastighetsskatten.

* Förändringar i fastighetstaxeringen kan också komma att ske.Förenklingar för företagen är också på gång när det gällerbeskattningen och kontakterna med Skatteverket.

* Interna projekt som handlar om nya tekniska system förKronofogdemyndigheten och för folkbokföringsverksamheten är under utveckling. Dessa interna förändringar kan även medföra nyheter och förändringar för medborgare och företag.

* Diskussioner har sedan många år tillbaka förts om att införa ett lägenhetsregister och folkbokföra befolkningen per lägenhet. Om och när folkbokföring per lägenhet blir aktuellt måste hela befolkningen informeras.

* De diskussioner som förs om skatte- och bidragsfusk kan medföra behov av kampanjer, riktade till hela eller delar av befolkningen framöver.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.