Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Starring tävlar om Electrolux jätteuppdrag

Publicerad: 11 November 2008, 12:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Electrolux handlar upp nya byråer för Europa. De ska göra Electrolux bättre på kundrelationer via nätet och via möten.


Åtta byråer har gått vidare till slutomgången och får presentera sina förslag för Electrolux ledning där mediechefen Mats Rönne sköter upphandlingen.

- Presentationerna ska var klara sista veckan i november. Vi vill komma i gång med nya byrån så fort som möjligt 2009, säger han.

Electrolux har tidigare inte jobbat med någon pan-europeisk byråkonstellation inom dessa områden

- Vi ser ett växande behov av kundengagemang och kunddialog, och där har vi tidigare inte haft någon samarbetspartner.

I pitchen söker Electrolux en eller flera byråer som kan leverera tre tjänster:

* Driva trafik på nätet.* Crm (kundrelationer och databasmarknadsföring)* Event

Hur många byråer som kan komma i fråga är inte bestämt, enligt Mats Rönne.

- Det finns byråer som leverera alla tjänster, det finns också byråer som har specialiserat sig på en av tjänsterna, så det kan bli en enda leverantör eller flera.

Idag jobbar Electrolux med Lowe Brindfors som reklambyrå och Zenith som mediebyrå. Lowe är också med i pitchen i via en konstellation från ägarkoncernen IPG. I slutomgången märks även några svenska byråer, bland dem eventbyrån Knock och webbyrån Starring inom byrånätverket LBi som är byggt på fusionen av svenska Icon Medialab och nederländska Lost Boys. Även Isobar, där den blå-gula webbyrån Farfar ingår, var med i början av pitchen.

Mats Rönne berättar inte hur mycket pengar som står på spel för byråerna som tävlar om Electrolux digitala gunst.

- Det har vi inte satt siffror på. Men det är ett stort projekt för oss. Electrolux använder upphandlingskonsulter i den omfattande pitchen i form av konstellationen Oystercatchers/Agency Assessments International.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.