Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Starlet fick upp kyrkans obs-värde

Publicerad: 27 November 2008, 04:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Svenska Kyrkan i Göteborg raggade i våras konfirmander bland annat med sex- och samlevnadstidningen Starlet. Kampanjen fick ett mycket högt obsvärde och idén går nu vidare till Svenska Kyrkan på nationell nivå.


För fjärde året i rad gick Svenska Kyrkan i Göteborg i maj ut med en informationssatsning riktad mot fjortonåringar som funderar på att konfirmera sig. Konfirmationskampanjen är framtagen i samarbete med Happy och Forsman & Bodenfors.

Bland annat har tidningar, brev och vykort skickas ut till högstadieungdomarna. I tidningarna har det suttit ett tjugotal post-itlappar med frågor på. Till exempel har det suttit en lapp på skönhetssidorna i tidningen med frågan "duger jag som jag är?". Vykorten och breven skickas till föräldrarna och skrivs av prästen eller kyrkoherden i den aktuella församlingen.

Nu har Svenska Kyrkan på nationell nivå alltså tagit över konceptet och är i full gång att anpassa det för användning i resten av landet.

I år använde Svenska Kyrkan i Göteborg tidningarna PC Gamer, Okej och Starlet.

- Vi har tillsammans med byrån tagit fram vilka tidningar som ligger top of mind hos fjortonåringarna i Göteborg. Helst ville vi ha med Frida, men de har varje år tackat nej, säger Ann-Christin Johansson, informationschef, Svenska Kyrkan i Göteborg.

Hur ser ni på att Starlet innehåller så mycket sex, när målgruppen är så ung som 14 år?

- Frågan har diskuterats mycket. Men vi vill vara i den arenan som faktiskt fjortonåringar ser och läser. Vi måste kunna visa att det är ok att ställa frågor. Vi valde medvetet bort till exempel Vecko-Revyn, eftersom de säger sig själva ha en högre målgrupp och att vi tycker innehållet är för vuxet. Starlet kom in för att få till en mix. Det får inte vara för snällt utan det måste vara en tidning som väcker lite frågor.

Kampanjen har under åren fått höga obsvärden. 2005 låg obsvärdet på 79 procent, 2007 på 86 procent och i år på 73 procent. Siffrorna är beräknade på de som vet om att de fått utskicket och de som läst hos någon annan. Obsvärdet för direktutskick i kuvert brukar för Svenska Kyrkan ligga på 40 procent. Mätningarna gjordes av Arne K Larssen AB.

Svenska Kyrkan i Göteborg kommer inte använda samma koncept igen utan spinner vidare på nya idéer.

Helena Engelbrecht

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.