Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stark trend: Lokala annonsörer lyfter mediebyråerna

Publicerad: 19 Augusti 2008, 08:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

När de lokala mediemarknaderna blir alltmer komplexa väljer fler och fler annonsörer att söka hjälp hos mediebyråerna. Det säger Per Rosvall, vd på branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.


Mediebyårernas medieköp ökade med 10 procent under första halvåret 2008. Det är betydligt mer än vad de totala medieinvesteringarna ökade under samma period, enligt IRM.

- Vi ökar mer än marknaden. Det gör vi för att fler och fler annonsörer som tidigare valde att "köra direkt" nu vänder sig till mediebyråer, säger Per Rosvall.

En förklaring till mediebyråernas ökning är att annonsörer som tidigare enbart har valt en stark lokaltidning för sin annonsering nu har börjat använda fler medier. Och då söker de hjälp hos mediebyråerna.

- Många som tidigare bara har kört lokalpress ser möjligheter i lokal kommersiell radio, lokala nätsajter, regional-tv och andra kanaler. Då tar de hjälp av en mediebyrå för att reda ut hur de ska göra.

Det handlar mycket om att den lokala mediemarknaden blir mer komplex och att det finns fler alternativ lokalt?

- Det är vad jag tror, vad siffrorna visar och vad jag får för input från våra medlemmar. Det är en ny företeelse att lokala aktörer har börjat anlita mediebyråer.

Som Dagens Media berättade i fredags startar OMD kontor i Göteborg. Per Rosvall ser hur allt fler mediebyråer etablerar sig utanför Stockholm.

- Jag tycker att det är enormt roligt att det inte bara är Stureplan, utan att det även etableras mediebyråer på Västkusten, i Skåne och även i Norrland.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.