Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Starcom: Prosieben är vinnare och inte TV4

Publicerad: 25 April 2008, 05:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Starcom tycker att Bizkits analys av tv-marknadens utveckling i år, som Dagens Media tidigare skrivit om, är felaktig och onyanserad. "Man jämför äpplen och päron i analysen och det är inte främst TV4-huset som skrattar hela vägen till banken", säger Mikael Ekelöf, tv-chef på Starcom.


Mikael Ekelöf anser att tv-specialisten Henrik Norgren på Bizkit har fel på flera punkter i sin analys av årets första tv-kvartal.

I Dagens Medias tidigare artikel pekade Henrik Norgren från Bizkit på att tv-marknadens hade en dyster utveckling under både januari och februari, men enligt Mikael Ekelöf visar ackumulerade siffror att tappet i januari var återhämtat redan i slutet av februari.

Istället för att se TV4-huset som kvartalets segrare, vilket Bizkit gjorde, så framhåller han mediehusen Viasat och Prosieben som de främsta vinnarna.

- Det är Prosieben-huset som haft den bästa utvecklingen sett till rating. Tittar man på intäkter så har troligen både Prosieben och Viasat har gjort ett bättre första kvartal än TV4-huset. Kanal 9 går över förväntan och man måste numera köpa i både Viasats TV3 och TV6, samtidigt som TV8 går jättebra, säger Mikael Ekelöf.

Det är TV4s prissänkningar som borde trycka tillbaka mediehusets kvartalsresultat, anser Mikael Ekelöf. Ändrade reklamregler för TV4 har gjort att tv-huset har ökat sin reklamtid och sänkt priserna i huvudkanalen vid två tillfällen på senare tid.

- Visst producerar TV4-huset fler ratings totalt sett, men man måste också väga in att de har justerat ner priserna. Först med 4 procent för offtime innan årsskiftet och sedan gjorde TV4 en ny sänkning med 7-8 procent på helåret i offtime.

Han fortsätter:

- Dessutom är det nischkanalerna som står för den största produktionen och de har en helt annan prisbild än TV4 riks.

Mikael Ekelöf håller med om att TV3 tappar mer än många andra kanaler, men tycker att Bizkits jämförelse är missvisande.

- Det går inte att jämföra TV3 med TV4-huset, det är som att jämföra äpplen med päron. Man måste titta på TV3 som en del av Viasat och då går både TV6 och TV8 riktigt bra, säger Mikael Ekelöf.

Precis som Bizkit ser Starcom positivt på tv-marknaden i år.

- Vi har en bra konjukur i hela tv-marknaden och den kommer att fortsätta under året, men även om det går bra för tv-husen så är det ändå annonsörerna som är de stora vinnarna, säger Mikael Ekelöf.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.