Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Starcom: 2007 ett bra år trots bokförd förlust

Publicerad: 11 Augusti 2008, 05:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Starcom Sverige gick back med nästan 6 miljoner under 2007, men ekonomichefen Andreas Bardh är nöjd med året: "Det var ett väldigt bra år, sen vad det står i årsredovisningen är bokföring".


Jens Welin och Johan Sjökvist. Enligt årsredovisningen gjorde Starcom Sverige en rörelseförlust på 5,6 miljoner kronor under 2007, att jämföra med 2006 års tapp på 3,8 miljoner kronor.

Ekonomichef Andreas Bardh hänvisar till en goodwillavskrivning på 18 miljoner kronor som drar ner resultatet:

- Liksom de senaste fyra åren ligger det med en avskrivning på goodwill på grund av en ändring i koncernen. Om tar bort den får man en bättre bild av resultatet för Starcom Sverige.

Byråintäkten ökade från 71 miljoner kronor år 2006 till 81 miljoner kronor i fjol. Samtidigt ökade personalkostnaderna med drygt 8 miljoner kronor vilket också tyngde resultatet.

- Det ser ännu bättre ut i år. Jag kan inte säga hur mycket, men det är positivt, säger Andreas Bardh.

Patrik Sandberg sade upp sig under slutet av 2007 och lämnade byrån i år. Styrelseordföranden Jens Welin har drivit byrån sedan dess, men den 18 augusti tillträder nya vdn Johan Sjökvist från Lowe Brindfors.

- Hans uppdrag är att göra Starcom till den ledande mediebyrån i Sverige, men och på sikt även i Europa. Det handlar om att se till att våra svenska jobb ska hålla hög internationell nivå, men handlar också om att växa med fler internationella kunder, säger Jens Welin.

Starcom fick nyligen fyra nomineringar i årets M&M Awards i London och siktar på fler utmärkelser av den typen framöver. Byrån ska också förbättra sitt sätt att arbeta.

- En mediebyrå har många olika funktioner och vi har sedan länge varit mycket skickliga på varje avdelning, men vårt mål nu är att hela kedjan ska arbeta perfekt tillsammans, säger Jens Welin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.