Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stampens allians med Metro kan spricka

Publicerad: 20 Maj 2008, 13:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Stampens vd Tomas Brunegård flaggar för att Göteborgs-Postens och Metros samarbete i Göteborg kan komma att skrotas. Detta med anledning av Schibsteds köp av Metro Sverige.


Det var i september 2006 som Stampen inledde ett strategiskt samarbete med Metro i Göteborg.

Göteborgs-Posten och Metro bildade en försäljningsallians i Göteborgsregionen med annonspaketet Hela Stan, som erbjuder annonser i de båda tidningarna.

I samband med affären utställde Metro en option som innebär att Stampen kan köpa 10 procent av Metro Göteborg, senast i slutet av 2008.

Då värderades Metro Göteborg till 475 miljoner kronor.

Men sedan Metro igår deklarerade att Schibsted köper 35 procent av Metro Sverige - för 350 miljoner kronor - är det oklart vad som händer med Stampens och Metros samarbete i Göteborg. I samband med affären bildar Metro och Schibsted fyra gemensamma annonspaket.

- Annonssamarbetet med Metro omprövas hela tiden, och det får säkert omprövas i det här ljuset också, säger Stampens vd Tomas Brunegård till Dagens Media.

Optionen som Stampen hade på att köpa 10 procent av Metro Göteborg kommer sannolikt inte att utnyttjas.

- Optionen är uppställd på ett antal premisser som inte finns längre. Den var viktig vid det tillfället, men nu är det inget som är avgörande för varken Metro eller GP.

Om Metros och Schibsteds affär, säger Tomas Brunegård:

- Affären är logisk, och kommer som en konsekvens av allt annat som sker just nu.

Så du hade gått och väntat på en affär av det här slaget?

- Nja, det här var inget som var högst upp på min horisont. Men problemen var så stora kring Punkt SE att man var tvungen att göra något. Och Metro har sina problem. Vi lever i en tid där strukturförändringarna duggar ganska tätt. Detta var en affär som var logisk.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.