Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Stampen lanserar auktionssajt för webb-annonser

Publicerad: 12 maj 2009, 06:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Annonsmarknaden har stannat under lågkonjunkturen. Nu ska Stampen auktionera ut osålt utrymme på koncernens morgontidningswebbar via plattformen Adbid.


Adbid har tagits fram och lanseras av Mktmedia, ett utvecklingsbolag ägt av Stampen, Mittmedia, Eskilstuna-Kuriren och Nya Lidköpings Tidning.

Auktionslösningen ska hjälpa ägarnas tidningar att bli av med osålt annonsutrymme.

Annonsören kan inte välja hur många, eller vilka, av tidningarna som annonsen ska hamna på. Istället styrs detta av annonsörens maxbudget samt var det finns plats. Annonsören betalar sedan för de klick eller exponeringar som levereras.

- Det är som att köpa en restresa ospecificerat. Du vet inte var du hamnar, men du vet att du hamnar i den trovärdiga miljö som våra tidningar erbjuder, säger Jonas Jalmsjö, projektledare för Adbid.

I första hand vänder sig auktionstjänsten till riksannonsörer som inte har ett behöv av att synas på specifika lokala marknader utan som vill åt massan.

- Vi tror att auktionen är ett bra sätt för kunden att handla restannonser. Man får rätt pris för just det givna tillfället i och med att marknaden styr prissättningen.

Hur mycket intäkter räknar ni med att detta ska generera?

- Det är oerhört svårt att säga. Men vi beräknar att marknaden omsätter 350-400 miljoner kronor och det är den kakan vi ska vara med och slåss om.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.